Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PC objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ROYSAN

Aktiv medlem
Jag ahr alltid varit facinerad av PC objektv. Perspective Control. Dvs ett objektiv som går att flytta och böja. Ungefär som en linsbaby med med högsta kvaltiete och med skalor.
de är emmelertid dyra.

Är det någon som har erfarenheter av att fotografera med PC objektiv?

Vilken brännvidd är att föredra, NIKKOR PC finns ju med 21,35 105 200 mm.

Jag tänker på de gamla storformatskamerorna, med bälg. de hade ju möjlighet att göra dessa justeringar, dvs höga o sänka objektivet, flytta det åt sidorna, samt att vinkla objektivet. Allt för att få skärpa över hela bilden och räta upp linjer.

Jag funderar och tänker mig ett förstorningsobkjktiv, 80mm som ju är kort och täcker 6 x 6 eller till o med 6 x9 cm format.

Det behövs för att kunna få bilden vid sidan av centrum på en småbild.

Sen gäller att bygga en bälg och mekanik för att få det att funka. Dv en minatyr av en storformatkamera.

Man behöver givetvis en systemkamera med bra sökare och mattskiva för att kunna komponera en bild.

Ideer synpunkter ????

Det är underbart med shift. Jag har ett PC-Nikkor 35/2,8 och det är ett superbt objektiv. Tyvärr förlorade det sin bildvinkel när jag skaffade digitalkamera och det sörjer jag än :-(

När det gäller Nikons objektiv har du dock förväxlat Nikkor PC med PC-Nikkor. Nikkor PC betyder bara att det är ett visst antal linsgrupper (5 har jag för mig) i objektivet. PC-Nikkor har shift och finns med 28, 35 och 85 mm brännvidd. Den sistnämnda har också tilt.

Mekaniken behöver ha god precision för att man skall kunna göra de små justeringar som krävs. Har man tillgång till en metallfräs är väl ett hembygge inte utom räckhåll. Har man en digitalare med aps-sensor kan man ju dessutom få ut lite rörelser ur småbildsoptik vilket öppnar för shiftoptik med stor bildvinkel. Kanske ett Tokina 17/3,5 till exempel om man lyckas fixa en ny bländarjustering så man kan montera optiken tillräckligt djupt.

Har man ingen metallverkstad kan en bälg som t ex min från Hama vara ett alternativ. Dock med för dålig precision för att det skall vara riktigt njutbart.

Sen finns det färdiga ryska adaptrar med shift som kan användas tillsammans med mellanformatsoptik. Det alternativet tycker jag ser rätt bra ut.

Glöm inte precisionskravet. Med småbild och aps krävs det ljusår bättre precision i rörelserna än med en storformatare. Enkla träkonstruktioner är inte en framkomlig väg.

Det var en fin bälg du har Jim.

Men den räcker väl även till makro. Man skulle nog kunna tänka sig någon form av bildel här, en sådan bälg som man har över knutar etc, en damask. De är av gummi och lagom flexibla, ljustäta.
Ja det blir att ha andra ögon på Biltema nästa gång hi hi....

Men som du säger Jim, skall man ha fininställnigsmöjligheter duger nog inte att bara kunna flytta vrida och låsa. Utan man måste kunna skruva rörelserna.

Vad har du Jim för erfenheter av skift obtiken vid marko?

PC85/2,8D Micro är ett fantastiskt objektiv vid makrofotografering. Tilt gör stor nytta när skärpedjupet är så kort som vid närbilder. Dock så är det lite långsamt att arbeta med objektivet, så man bör ju inte ha stressade myror som motiv.
/Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar