ROYSAN
Aktiv medlem
Jag ahr alltid varit facinerad av PC objektv. Perspective Control. Dvs ett objektiv som går att flytta och böja. Ungefär som en linsbaby med med högsta kvaltiete och med skalor.
de är emmelertid dyra.
Är det någon som har erfarenheter av att fotografera med PC objektiv?
Vilken brännvidd är att föredra, NIKKOR PC finns ju med 21,35 105 200 mm.
Jag tänker på de gamla storformatskamerorna, med bälg. de hade ju möjlighet att göra dessa justeringar, dvs höga o sänka objektivet, flytta det åt sidorna, samt att vinkla objektivet. Allt för att få skärpa över hela bilden och räta upp linjer.
Jag funderar och tänker mig ett förstorningsobkjktiv, 80mm som ju är kort och täcker 6 x 6 eller till o med 6 x9 cm format.
Det behövs för att kunna få bilden vid sidan av centrum på en småbild.
Sen gäller att bygga en bälg och mekanik för att få det att funka. Dv en minatyr av en storformatkamera.
Man behöver givetvis en systemkamera med bra sökare och mattskiva för att kunna komponera en bild.
Ideer synpunkter ????
de är emmelertid dyra.
Är det någon som har erfarenheter av att fotografera med PC objektiv?
Vilken brännvidd är att föredra, NIKKOR PC finns ju med 21,35 105 200 mm.
Jag tänker på de gamla storformatskamerorna, med bälg. de hade ju möjlighet att göra dessa justeringar, dvs höga o sänka objektivet, flytta det åt sidorna, samt att vinkla objektivet. Allt för att få skärpa över hela bilden och räta upp linjer.
Jag funderar och tänker mig ett förstorningsobkjktiv, 80mm som ju är kort och täcker 6 x 6 eller till o med 6 x9 cm format.
Det behövs för att kunna få bilden vid sidan av centrum på en småbild.
Sen gäller att bygga en bälg och mekanik för att få det att funka. Dv en minatyr av en storformatkamera.
Man behöver givetvis en systemkamera med bra sökare och mattskiva för att kunna komponera en bild.
Ideer synpunkter ????