ANNONS
Annons

PC- Nikkor 35mm f/2,8 konvertering?

Produkter
(logga in för att koppla)

WilliamE

Aktiv medlem
Hejhopp,

Jag var på loppmarknad för ett par dagar sedan och hittade ett PC-Nikkor f/2,8 35mm för 400 kr och bestämde mig för att slå till för att testa om det var kul att leka med perspektivet lite.
När jag sedan gjorde lite mer research så visade det sig att jdet var lite äldre än jag trodde. Antagligen är det andra generationens shiftobjektiv (http://www.nicovandijk.net/shift.htm) som började tillverkas 1968, jag trodde jag fått tag i varianten från 80-talet.

Min fråga är dock om jag kan använda objetivet på min D7000 och D300 utan att den tar skada då jag läst att man måste "konvertera" NON-AI objektiv och göra något med bländarringen för att den inte ska skada kameran.

Anledningen till varför jag frågar är för att när jag tittar på NON-ai objektiv så har de bländarringen längst nere vid bajonetten medan detta objektivet inte har någon sådan bländarring utan den justeras i toppen av objektivet.

Tilläggas kan säga att https://support.nikonusa.com/app/an...1/~/what-lenses-can-i-use-on-the-nikon-d7100? säger att man inte kan använda PC 35mm f/2.8 (serial number 85001 eller tidigare) dock har min serienummer: 854246 så det gäller ju inte.

Utifrån ovan beskrivna så är jag lite förvirrad och vet inte riktigt vad som är rätt. Någon som har en lösning?
(Och ungefärligt värde på objektivet, hittade ett likadant på ebay för 400 dollar!?)

Mvh William

Grattis!

Om det är i OK skick har du fått det väldigt billigt. Hade en sån med min Nikon F3, utmärkt lins.

Betr AI etc vet jag inte tillräckligt men gissar att det funkar på dina kameror. Linsen är ju 100% manuell, inga kopplingar alls mellan lins och kamerahus utöver själva bajonetten. "Funkar" = att man får ställa in allting, både lins o kamerahus manuellt.

Om du inte får exakt svar, kolla recensionsbanken här på fs och skriv till nån ägare som har liknande kamera som du. Jag sålde min till en fs-medlem som hade en Nikon 810 (på öppet köp för säkerhets skull) och där funkade den.

Din Pc är från ung. 1970 den har nog ett blankt vred och är inte en AI.
Är knoppen svart så har den målats, eller är en AI optik ;-)

Skulle nog inte pröva att använda den på en ny kamera. Nikon säger ju att det inte går.

L-foto i Vansbro, AI-konverterade i vilket fall förr
http://www.l-foto.se/

Den går alltså utmärkt att använda på alla Nikon med F-bajonett. Inget problem att den inte är AI, eftersom den inte har någon koppling alls för att föra över bländarvärden. Den har inte heller någon automatisk nedbländning, ingenting automatiskt alls.

Det enda som möjligen kan vara problematiskt är om något kamerahus hindrar rörelsen uppåt, men det är inte risk att man skadar vare sig kamera eller objektiv om man hanterar dem förnuftigt.

Om objektivet inte är "Ai" måste man fila ner bländarringen så att den får tag i den lilla piggen som sitter utanför bajonettringen och som kopplar inställd bländare till kamerahuset. Det går heller inte att sätta på objektivet utan den modifieringen. Ganska lätt att göra, enda problemet är bestämma var man filar, men genom att titta på något annat, nyare objektiv med samma största bländare är det enkelt. Har själv modifierat flera gamla icke "Ai"-objektiv som jag ibland använder på en D800.
PS, D200 och D800 har den pigg jag skriver om, utgick från att även D7000 och D300 har den. Kanske fel av mig.

Om objektivet inte är "Ai" måste man fila ner bländarringen så att den får tag i den lilla piggen som sitter utanför bajonettringen och som kopplar inställd bländare till kamerahuset. Det går heller inte att sätta på objektivet utan den modifieringen. Ganska lätt att göra, enda problemet är bestämma var man filar, men genom att titta på något annat, nyare objektiv med samma största bländare är det enkelt. Har själv modifierat flera gamla icke "Ai"-objektiv som jag ibland använder på en D800.
PS, D200 och D800 har den pigg jag skriver om, utgick från att även D7000 och D300 har den. Kanske fel av mig.

Det är inte relevant för PC-Nikkor, eftersom den inte har någon som helst koppling mellan objektiv och fattning. Bländarringen sitter inte baktill invid objektivfattningen. Det är ett helt manuellt objektiv och det kopplar inte på något sätt till ljusmätare eller nedbländningsautomatik.

Den går alltså utmärkt att använda på alla Nikon med F-bajonett. Inget problem att den inte är AI, eftersom den inte har någon koppling alls för att föra över bländarvärden. Den har inte heller någon automatisk nedbländning, ingenting automatiskt alls.

Det enda som möjligen kan vara problematiskt är om något kamerahus hindrar rörelsen uppåt, men det är inte risk att man skadar vare sig kamera eller objektiv om man hanterar dem förnuftigt.

Tack det var det jag misstänkte efter att ha kollat på olika guider om hur man konverterar Non-ai objektiv och det såg inte ut som på mitt objektiv :)

Tack för alla svar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar