Annons

Paypal bluff, VARNING!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

bEPH

Aktiv medlem
Jag fick just ett mail som ville att man skulle gå in och kolla sina adressuppgifter på paypal, annars skulle kontot inaktiveras om en månad.

OBSERVERA ATT DETTA ÄR ETT BLUFFMAIL OCH DU LÄNKAS TILL EN SIDA SOM SER LIKADAN UT SOM PAYPALS SIDA!!

Det enda som skiljer är länken som du kommer till, länken som du klickar på SER UT SOM DEN SKA.

Se bifogad bild.

Bilagor

• bluff.gif
    bluff.gif
    3.8 KB · Visningar: 1,797
Det är väl inget nytt direkt. Nu har jag inte fått några sådana på ett tag, då jag varit lite försiktigare med att lämna ut min nya mailadress, men tidigare damp det in ett par i månaden, typ. Både vad gäller paypal och ebay.

Oavsett så är det ju bra om folk får upp ögonen för det så en varning lite då och då är ju inte fel ändå. :)

Är man osäker så är det ju, så länge man inte har pengar innestående på sitt paypal-konto, ingen fara om det skulle inaktiveras heller. :)

phising

Hej,
finns ungefär 1 miljon olika länkar om detta på nätet. Sök på "phising"

Vanligast att man skall verifiera sina bankkonto uppgifter inklusive koderna.... De som går på sådant har nästan gjort sig förtjänta av att bli lurade. Det sorgliga är att vi som inte är så korkade får vara med och betala deras misstag då banker och kontoföretagen oftast tar smällen pga att de inte vill få dålig "bad will"....

Jag förstår inte riktigt varför man måste betala genom att lämna ut sina kontouppgifter på nätet? Möjligheterna att faxa dessa uppgifter via telefon finns ju och många företag man handlar av utomlands acceperar väl det? Men jag kan ju ha fel?

Det handlar ju inte om att det är osäkert att handla med kort på nätet, för det är det inte. De handlar om vem man lämnar ut sitt kortnummer till. Om det hamnar hos en oärlig person så spelar det ju ingen roll om det sker via webben, mail, fax eller telefon.

dumbo skrev:
Det handlar ju inte om att det är osäkert att handla med kort på nätet, för det är det inte. De handlar om vem man lämnar ut sitt kortnummer till. Om det hamnar hos en oärlig person så spelar det ju ingen roll om det sker via webben, mail, fax eller telefon.

Visst gör det väl det? Att hacka sig in i datorer är ingen svårighet om man har kunskapen. Min son har t.om utbildning i det (för att veta hur man skyddar sig mot det - han har läst el/data). Att ta uppgifter från ett telefax är betydligt svårare.

Kortnummren skickas med kryptering, vanligen 128-bitars, och även om det GÅR att knäcka så är det inte gjort på en fikarast precis.

Vad tror du förresten att företaget gör med kortnummret som de fått via fax? Jag är tämligen säker på att det hamnar i deras affärssystem som kommunicerar via deras bank, över *tada* internet.

dumbo skrev:
Kortnummren skickas med kryptering, vanligen 128-bitars, och även om det GÅR att knäcka så är det inte gjort på en fikarast precis.

Vad tror du förresten att företaget gör med kortnummret som de fått via fax? Jag är tämligen säker på att det hamnar i deras affärssystem som kommunicerar via deras bank, över *tada* internet.

Finns säkert möjlighet att öppna kryptering för de som sysslar med avancerad brottslighet? Men visst har du en poäng i att det efter fax kan hamna i ett företags datasystem och den vägen bli lättare åtkomligt för nätbrottslighet. Dock brukar företags datorer vara betydligt bättre skyddade mot intrång än privatpersoners (varifrån uppgifterna vid nätbetalning skickas)

Senast ändrad:
Det finns ju spyware, som nästlar sig in, lokalt på ens dator och registrerar tangenttryckningar och skickar vidare till upphovsmannen osv. Här har man ju användning för virusskydd och brandvägg, såklart. Här finns jo åxå möjlighet för dem att komma åt information för att ta sig in på ens internetbank osv osv genom att man kan räkna ut vilken nyckel man har i sin dosa, eller får tillgång till de certifikat-filer som används.
Sedan finns det folk som, i okunskap, delar ut hela sin hårddisk på internet, med certifikatfiler och hela baletten.

Fast då handlar det egentligen inte om att man skickar informationen via internet, utan att den finns i ens dator och där gör ju ett ökat skydd att man är säkrare, men när väl datan skickas ut på internet, vilket det görs hos många, för att inte säga de flesta, företag idag, när de komunicerar med sin bank, så är den lika osäker igen.

Var och en gör ju dock som man tycker passar bäst. Känner man sig osäker på att betala med kort över internet så gör man inte det, helt enkelt. :)

Men till och med Sverker nöjde ju sig med det svar han fick för lite sedan, när det tillkallat en expert som sa att man inte behöver vara speciellt orolig för att handla över internet med sitt kort. :)

När jag ska betala med kort över internet använder jag Föreningssparbankens e-kort. "Kortnumret" är nytt varje gång, giltigt en månad och bara för det belopp jag tillåter. Numret ska enligt banken inte kunna spåras tillbaka till mitt kort.

Sen finns det väl kanske inget system som är idiotsäkert....

Någon annan som har provat?

/Marianne

Provat e-kort ja. Funkar ju dock inte så himla smidigt med paypal, om man inte vill gå in och ändra sitt kortnummer varje gång. Om man dessutom fill kunna sälja saker själv, så att man får in pengar på sitt paypal-konto så är det ju inte så bra. :)
Jag brukar använda e-kort om det är en butik som jag inte känner till/har handlat av tidigare. Men det finns en del butiker där det inte funkar med e-kort.

De kan ju dra upp till 10% mer än köpesumman man skrivit in dock. Detta för att underlätta vid förändringar av valutakurser osv.

Eller ha 2 konton på din bank, ett med kort, ett där lönen trillar in. För endast över pengar till kort-kontot när du skall betala och se till att det inte finns någon kredit på det.

Även om de skulle snappa upp dit kort kan de inte göra mycket med det.

Generellt dock (med tanke på trådens början) är att ALDRIG klicka på en länk för att gå nånstans och logga in genom ett mail.

Gå alltid dit manuellt så du är säker på att du hamnar rätt.

Jag har mitt VISA-kort via Handelsbanken och där kan jag "öppna och stänga" kortet för att tillåta eller inte tillåta betalningar via internet med kortet.. Så jag behöver bara öppna kortet när jag gör en beställning/betalning och när den gått igenom så stänger jag kortet igen och det går inte att betala med det. Som sagt inga system är idiotsäkra men det känns ändå säkrare än att kortet är öppet för köp hela tiden.. Att det funkar vet jag för jag har glömt att öppna kortet vid ett par tillfällen och det var stopp med betalning direkt.. Tog en stund innan jag fattade varför det inte funkade :)

Sen med phishing så gäller regeln att aldrig klicka på en länk i ett mail som går till banken, paypal eller liknande, och definitivt inte om dom ber om kontouppgifter i mailet, utan man skriver in adressen dit man skall direkt i adressfältet.. Nu finns det ju dom som sysslar med pharming där dom "kapar" ett legitimt domännamn och styr om det till en egen server där dom kan få de uppgifter dom vill ha iaf men det är mer ovanligt..

/Peter

Det är INTE säkrare att faxa in sitt kortnummer/kontonummer m.m. för du har ingen aning om vem som ser faxet och vad som sedan händer med det.

Kontokort rockar ju om man handlar mycket på internet. När man faktureras månadsvis i efterhand har man ju möjligheten att bestrida saker som inte stämmer.

Dessutom behöver du ju inte ligga ute med pengar. Det gäller ju mest att inte handla för pengar man inte har; man ska ju kunna betala fakturan när den kommer... Det man handlar för i april ska betalas innan sista maj om du inte vill betala en massa ränta. Jag använder mitt kort en hel del. Gör ofta "gruppbeställningar" av tomma DVD-skivor t.ex. (som kostar 1/4 i Tyskland mot vad dom gör här förresten!).

Du bekräftar ju att du tycker debiteringen på kortet är rätt genom att betala fakturan. E-kort är ju det enklaste och billigaste, men fungerar ju ofta inte på utländska sajter tyvärr.

Senast ändrad:
Bluedude skrev:
Det är INTE säkrare att faxa in sitt kortnummer/kontonummer m.m. för du har ingen aning om vem som ser faxet och vad som sedan händer med det.

Eftersom du inte använder din egen dator när du skickar uppgifterna så undviker du åtminstone den möjligheten att komma åt uppgifterna via nätverket din dator är uppkopplad i. Att illegalt komma åt faxade uppgifter annat än på det sätt du beskriver (hos mottagaren) är betydligt svårare än om du skickar uppgifter via internet.

ANNONS