Festfotografen
Aktiv medlem
Är det någon som vet var man kan köpa "billiga" passpartouter
Eller var man kan få tag på en bra passpartout skärare
Eller var man kan få tag på en bra passpartout skärare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
ackelid skrev:
Jag försökte oxå en gång i tiden att skära passepartouter "på fri hand" som ni beskriver ovan. Har skippat detta eftersom resultatet sällan blir tillräckligt bra. En tafflig p-p kan ju faktiskt fördärva en bra bild, eller hur? Dessutom är kartongen dyr, så det svider att slinta med kniven (bildligt, och ibland oxå bokstavligt ).
Numera lämnar jag bort p-p-skärjobbet. Min "hovleverantör" är Kerstin Ericsson i Linköping. Hon har lång erfarenhet av passepartoutskärning åt konstföreningar och fotoklubbar och håller klart lägre priser än "dyra ramaffären i sta'n".
Skicka gärna e-post till [email protected] och fråga om hon kan skära p-p åt er. Hälsa från Acke...
Genom att lämna bort skärjobbet får jag dessutom mer tid över till roligare saker. Fotografering t.ex.!
Helena skrev:
Det är inte så svårt att hålla en vanlig kniv i 45 graders vinkel... man lär sig ganska snabbt...
Helena skrev:
Hur svårt är det att mäta upp runt 4 kanter... lägga ut linjalen och skära?
Bara man har en bra linjal med gummi under och ett nytt blad så finns det ingen anledning att det ska bli fel...