Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

passparteut storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

mdesnica

Aktiv medlem
Undrar hur stort förhållande mellan ytter och innemått på passparteut som är snyggast och vanligast.

Antag att yttermåttet är 30 x 40. Ska jag satsa på 16 x 23, eller större innemått?

Det handlar om att balansera att visa så stor bild som möjligt, mot att få bra passparteut-effekt.

Har ramens utformning inverkan? Vissa ramar är mkt smala metallramar, medan andra är 4-5 cm breda träramar (naturligvis samma innermått).

Ska ramen ha nästan samma färg som passparteun? Eller helt motsatt kontrast. (jag kör svart/vitt på både ramar och bilder).

Hej!

Personligen gillar jag stora ramar med stor passparteu dvs stor i förhållande till bilden. Passparteuns färg får bilden avgöra (ja, även ramens färg).
Det viktigaste dock är att tänka på att passparteun skall vara högre under bilden än över för att undvika att bilden "flyter". Det behöver bara handla om någon centimeters skillnad men det ger en dramatiskt positiv effekt till helheten.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto