Annons

Passar stativet min kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

LizzieM

Aktiv medlem
Jag tänket beställa ett stativ, en billig variant till att börja med. Velbon DF-60F !

Det är ett kamerastativ med maxvikt 3 kg. Men så jättemycket mer får jag inte veta när det kommer till att passa min kamera.
Hur vet jag att gänghålet är i samma storlek som gängan på stativet? Eller är sånt lika för alla ?

Det är att rekommendera att du kompletterar med ett stativhuvud i form av en kulled eller ett 3-vägsfäste, så blir stativet mycket mera användbart då du kan vrida och vända kameran i olika vinklar.

Beträffande om skruvgängan passar hålet (till stativhuvudet), det kan du nog med all säkerhet anta att den gör.

Du behöver inte vara orolig, skruven i snabbplattan är en universalskruv som passar alla nyare kameror. En gång har jag behövt använda en adapter för att få min Lubitel på stativet, men då är den kameran från 1951...

Jag tänket beställa ett stativ, en billig variant till att börja med. Velbon DF-60F !

Det är ett kamerastativ med maxvikt 3 kg. Men så jättemycket mer får jag inte veta när det kommer till att passa min kamera.
Hur vet jag att gänghålet är i samma storlek som gängan på stativet? Eller är sånt lika för alla ?

Alla mindre kameror som tillverkats de senaste decenierna har samma gänga som alla billigare mindre stativ som tillverkats under samma tidsrymd. Gängan kallas 1/4 eller "engelsk gänga".
Den andra som finns är 3/8 eller "tysk gänga"

Den större gängan används framförallt på mellanformatskameror och storformatskameror och på stativ som är byggda för att klara att bära dessa kameror.

De mer påkostade märkena och en del av de billigare har av en vändbar kamerplatta som har en typ i vardera sidan så att man kan använda samma stativ till olika kameror utan adaptrar.

Skulle du få fel finns det adaptrar som inte kostar mer än några tior på tradera och liknande.

Det är att rekommendera att du kompletterar med ett stativhuvud i form av en kulled eller ett 3-vägsfäste, så blir stativet mycket mera användbart då du kan vrida och vända kameran i olika vinklar.

Beträffande om skruvgängan passar hålet (till stativhuvudet), det kan du nog med all säkerhet anta att den gör.

3vägsfäste verkar den väl redan ha?

"DF-60/F är ett medelstort, lätt stativ utrustat med 3-vägs huvud, vattenpass, vevhiss, 3-sektionsben, benstöd och gummifötter"

3vägsfäste verkar den väl redan ha?

"DF-60/F är ett medelstort, lätt stativ utrustat med 3-vägs huvud, vattenpass, vevhiss, 3-sektionsben, benstöd och gummifötter"

Jag var aldrig inne och tittade på själva stativet, men du har rätt. Den har ett 3-vägsfäste. Jag trodde du syftade på skruven mellan stativ och stativhuvud. My mistake.

Jag har haft ett Velbonstativ i "DF" serien (mitt var DF-50).

Jag vill inte rekommendera detta stativ. Det är bräckligt (mitt ex fick en spricka på stativhuvudet) och tämligen vingligt.

Att det sitter fasta "spröt" mellan stativbenen begränsar användbarheten en del.

Det är i och för sig billigt men det är enligt min mening bättre att lägga en slant till på ett bättre stativ. Rekommenderar Manfrotto.

Hej ! Köp inte detta stativ -gjorde det själv och det är så kass att jag aldrig använder det,hade jag lagt till 500-1000 kr hade jag fått ett bättre på en gång så det var utslängda pengar. Det är rangligt och klarar inte vikten dessutom gick ett fäste sönder.

Det skrevs ett ganska vettigt stycke om vad ett stativ kostar och vad man får i de olika prisklasserna, vad som skrivs där är tillämpbart oavsett vilken nivå man ligger på och även om det är lite kortfattat får man en god uppfattning om pris och funktion och hur dess korrelerar mot varandra.

Här är stycket:
http://www.fotosidan.se/blogs/jeppe/33380.htm

Ta dig till någon riktig fotoaffär och testa stativen

själv har jag ett Velbon Sherpa 803 som jag rekomenderar skarpt. Det kanske är dyrt men man får vad man betalar för.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar