Annons

Passar mina Sigma-objektiv till 1D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick8

Medlem
Hej

Har en liten snabb fråga..

Det är nämligen så att jag är på väg att köpa en Canon 1D(första versionen) och undrar därefter om mina Sigma objektiv kommer att passa och fungera med den.

Objektiven som frågan gäller finns i min "kameraväska" 28-70 och 70-200.

Snabbt svar önskas

Mvh
 
1D MKII är ett stort lyft från 1D, köp hellre den, brukar väl gå för 10k prick...

Personligen skulle jag hellre föredra en 350D än en 1D...

Objektiven kommer fungera fint om d är 2.8 varianterna av båda...
 
1D MKII är ett stort lyft från 1D, köp hellre den, brukar väl gå för 10k prick...

Personligen skulle jag hellre föredra en 350D än en 1D...

Objektiven kommer fungera fint om d är 2.8 varianterna av båda...

Allvarligt.. varför skulle du föredra en 350D???
Varför inte en 400D eller en 450D?
Hade du kollat killens sida har du sett att han redan har en 350D.
Och varför kommer just 2,8-versionen fungera så bra med en 1D?
 
Allvarligt.. varför skulle du föredra en 350D???
Varför inte en 400D eller en 450D?
Hade du kollat killens sida har du sett att han redan har en 350D.
Och varför kommer just 2,8-versionen fungera så bra med en 1D?

För det första antar jag att han tänker byta bort sin 350D mot en 1D, och där menar jag att ja hellre skulle behålla nuvarande kamera... Att jag tog 350D som exempel var ju just att jag kikat i profilen lite snabbt...

Visst 400D och 450D fungerar också, men ngn av de skulle inte jag rekomendera att byta till om man söker ngt i stil med 1D.

Sigma 70-200 finns väl bara som 2.8 ioförsig, men har inte koll på alla sigmas 28-80 så det var väl en helgradering så att det inte är ngt i stil med 28-80 4-5.6... Men visst det kanska kan dyka upp fokusfel men rent prestanda mässigt optiskt ska det nog klara sig bra.

Mitt egentliga råd är iallafall att stå över 1D MKI. Visst man behöver inte alltid fota över ISO 400 eller absolut inte ha över 4 mp, men varför begränsa sig då det istället ligger ute en del EOS 30D på annonsmarknaden, eller 1D MKII om man har lite mer pengar...
 
För det första antar jag att han tänker byta bort sin 350D mot en 1D, och där menar jag att ja hellre skulle behålla nuvarande kamera... Att jag tog 350D som exempel var ju just att jag kikat i profilen lite snabbt...

Visst 400D och 450D fungerar också, men ngn av de skulle inte jag rekomendera att byta till om man söker ngt i stil med 1D.

Sigma 70-200 finns väl bara som 2.8 ioförsig, men har inte koll på alla sigmas 28-80 så det var väl en helgradering så att det inte är ngt i stil med 28-80 4-5.6... Men visst det kanska kan dyka upp fokusfel men rent prestanda mässigt optiskt ska det nog klara sig bra.

Mitt egentliga råd är iallafall att stå över 1D MKI. Visst man behöver inte alltid fota över ISO 400 eller absolut inte ha över 4 mp, men varför begränsa sig då det istället ligger ute en del EOS 30D på annonsmarknaden, eller 1D MKII om man har lite mer pengar...


Jag fattar fortfarande inte varför ett objektiv med 3,5 eller 4,5 eller 5,6 inte skulle duga ihop med en FF.

Skulle jag rekommendera något till honom skulle det vara en beg 5D. Lätt kamera, FF, bra på brus. Kostar inte mycket mer än ditt förslag med en 1D MKII. Visst är den långsammare i serietagning, men de där 8 bilderna per sekund... allvarligt, vill man fota i den hastigheten kanske man ska leta en DV kamera och filma istället..
 
Tack för alla svar:)

Anledningen till frågan är att jag läst att 1D bara tar EF objektiv,och jag mindes inte om objektiven var kompatibla med det eller bara EF-S

Nu är de så att jag jag har MK-2 på väg med posten(byte från 30D) och skulle bara byta ut mitt reserv hus.
 
JO!

Glömde en sak..Hur är de med minneskortet?,läste att 1D bara kan använda max 2GB .... Har ett 4GB som jag tänkte använda,kommer de att funka?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.