Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passar de gamla objektiven?

Produkter
(logga in för att koppla)

Login

Ny medlem
Visste inte var jag skulle lägga tråden i för forumsdel, urstäka om den tycks hamnat fel :)

En vän till mig har en gammal Minolta Maxxum (3xi?)
Nu är han sugen på att köpa en ny digital systemkamera men han vill ju väldigt gärna kunna använda sina gamla objektiv också.

Som jag tolkar det har Minolta blivit Konica Minolta och senare Sony?
Skulle dessa gamla objektiv han har passa på ett Sony-hus idag då?


Tacksam för svar!
 
Men, risken är stor att det inte är några höjdargluggar han har då hans gamla kamera var en instegsmodell osm såldes med medioker optik.

Så även om jag själv har Minolta / Sony-grejer så tycker jag att endast det faktum att han har några objektiv inte ska styra hans val av ny kamera.
Sony är en utmärkt kamera men risken finns att han blir besviken pga sin gamla optik.

Fråga honom om vilken optik han har, exakt, så kan vi tala om i vilken ände av kvalitetsskalan dom ligger. Har han tur kan det vara fina grejer likaväl som skräp.
 
Nja döm inte ut xi rakt av - han kan ju ha en 35-200xi och den är bland de bättre äldre till rimliga priser.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.