Annons

Passar alla "Minolta AF"-objektiv på D7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag håller som bäst på att leta objektiv till min nyinköpta D7D. I vissa annonser på nätet står det att objektivet, exempelvis ett Sigma, passar alla Minolta AF utom de digitala. Samma objektiv hittar jag i en annan annons och där står det att det passar utmärkt på D5D och D7D. Någon som känner till vad som passar till vad?

Alla AF-objektiv med minoltafattning ska passa. Har aldrig hört talas om att någon inte har lyckats få ett minolta af-objektiv att funka på sin d5d/d7d.

Äldre piratobjektiv typ Sigma kan ibland ha problem på vissa DSLR:s, exempelvis Canon. De måste då chippas om.

Hur det är med KM i detta fall vet jag ej då jag aldrig läst om något sådant fall, kan dock vara en sak att ha i åtanke. Man kan ju dock chansa då äldre piratoptik till KM ska vara mycket billigt.

All Minolta original AF-optik funkar dock.

Vilken typ av objektiv söker du? Zoomar? I så fall inom vilket brännviddsomfång? Att hitta bra, äldre zoomar av hög hög kvalite till KM är inte riktigt lika lätt som till de två stora drakarna, man får söka & sålla lite mer. När man väl hittar dem så är dom dock extremt mycket billigare än till C & N & håller hög kvalite.

Det finns mer till C & N men det kostar därefter...

//Larsa

Senast ändrad:
Jag hittade ett Sigma AF 5,6/400 mm APO och ett SIGMA AF APO 400mm/1:5.6. Jag förmodar att det är likadana objektiv men i det första står det att det inte är för digitala kameror medan det står tvärt om på det senare. Kan det vara olika årgångar som gör skillnad?

För övrigt kan man undra om objektivet är något att ha kvalitetsmässigt.

Michael Johansson skrev:
Jag hittade ett Sigma AF 5,6/400 mm APO och ett SIGMA AF APO 400mm/1:5.6. Jag förmodar att det är likadana objektiv men i det första står det att det inte är för digitala kameror medan det står tvärt om på det senare. Kan det vara olika årgångar som gör skillnad?

För övrigt kan man undra om objektivet är något att ha kvalitetsmässigt.
Jag har tyvärr inte den blekaste aning. Gör en sökning på dem & se om dom finns testade på nätet så att du kan utröna kvaliten.

Ang. detta med att det står att det inte är för digitala kameror låter som nys, det jag nämnde om omchipning verkar inte vara så supervanligt men kanske nån annan kan bringa klarhet i detta?

//Larsa

Misstänker starkt att dom omtalade 400:ingarna inte funkar så bra.
Mitt Sigma 300/4 APO macro fick chippas om för att funka med Dynax 7 utan D.
Mvh/Gunte..

Hej!

Hade ett Sigma 400/5,6 APO, som fungerade alldeles utmärkt med min D7D, dess optiska prestanda var väl inte världens bästa men det är ju en annan sak. Äger ett riktigt gammalt Sigma 24/2,8, och det funkar helt perfekt plus att det är super-skarpt. (Dessa har alltså ej behövts omchippas)

Tommy

Hur vet man om det måste chippas? funkar det inte alls? har ett sigma 100-300 1:4.5-6.7 DL som missar fockus, mest på 100mm änden

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar