Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passar 18-55-objektivet på D5000?

Produkter
(logga in för att koppla)

mikaelvoss

Aktiv medlem
Hej

Tänkte bara höra för säkerthetsskull så man inte gör bort sig men visst passar domhär 18-55 vr objektiven på D5000? Har ett 18-105 nu men skulle behöva ett mindre också för dom vardagliga tillfällena då 18-105objektivet inte ryms. Tycker de låter som att nikkor 18-55 objektivet är ett skapligt objektiv med tanke på priset, stämmer?
Självklart är jag öppen för andra förslag också, men de behöver vara litet samt att jag värdesätter att ha en viss zoom ändå. Har tyvärr inte så stor budget att lägga på ett vardasobjektiv nu.
 
Det passar, men frågan är om det är så klokt att lägga pengar på ett 18-55 om du redan har ett 18-105. Den skillnaden i storlek kan knappast vara så avgörande om man ändå ska bära med sig en systemkamera. Däremot skulle jag kanske fundera på ett fast 35mm f/1,8 som komplettering. Litet och kompakt och dessutom bra ljusstyrka och skärpa för pengarna.
 
Tack för svaret mats. Jo grejen är att den är tillräckligt stor då kamerahuset med 18-105 objektivet inte rymms i någon av dom vattentäta packlådorna på fyrhjulingen. Men med ett 18-55 ska den rymmas då den är kortare samt mindre diameter längst ut (packlådan har en trattform där man kan klämma ner systemkamera). Jag hade min förra canon eos 400D med motsvarande kit-objektiv från dom och den gick att få ner där. Kamerahusena i sig är hyffsat lika i storlek så.

Så därav mitt intresse för 18-55 objektivet. Men du har helt rätt, ska man bara gå och bära på kameran så blir skillnaden inte så stor mellan objektiven, väskan tar ändå mer plats.

35 objektivet är dubbelt så dyrt motför vad jag kan få ett nytt 18-55 objektiv för samt att jag då får zoomen (som iallafall jag har rätt mycket nytta av). Frågan är ju då om objektivet är värt de...
 
Eftersom du redan har en kitzoom skulle jag absolut rekommendera 35mm 1.8. Det är ännu mindre och behändigare än ett 18-55, ofta kan man lika gärna zooma lite med fötterna istället, och sen kan man alldeles bra beskära bilder som tagits med ett fast objektiv ganska kraftigt. Med ett ljusstarkt objektiv som 35mm 1.8 går det bättre att ta foton med suddig bakgrund (ställ in kameran på tex. A-läge, välj största bländare=minsta bländartal) och så kan man fota inomhus utan blixt. 2000 kronor är inte mycket för ett ytterst högklassigt objektiv.
 
En begagnad 18-55:a kostar inte så många kronor, så det kanske kan vara värt att helt enkelt prova? Blir det inte till belåtenhet är det nog enkelt att sälja igen.

Per.
 
Expert säljer Nikon 18-55/3,5-56G DX VR för 999kr på internetbutiken men jag fick betala 1000 för det i butik.

Vill du ha ett 18-55 så borde detta kanske kunna vara ett alternativ om det nu passar på din kamera.
 
Understöder idén att lägga slantarna på en 35/1.8 istället. Det är så skarpt att man beskära väldigt kraftigt och fortfarande ha en riktigt skarp bild, och det är alltid minst 4 gånger ljusstarkare, på 35 mm är det ca 8 gånger ljusstarkare (ca 3 steg). Det är lite dyrare än ett kitobjektiv, men forfarande superbilligt i förhållande till prestandan. Det borde finnas i alla DX-nikonisters kameraväska tycker jag.

AF-S DX 18-55 mm f/3,5-5,6 VR är ett helt bra kitobjektiv, men jag förstår inte idén med att ha både det och 18-105. Så mycket mindre och behändigare är det inte. Och motljusskydd får visst inte ens med på köpet, jag måste iaf. köpa mitt separat...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.