Annons

Passande macroobjektiv till min Canon 30D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har precis fått min efterlängtade Canon 30D och med kameran så beställde jag också ett 17-85 objektiv till och är mycket nöjd med denna paketlösning. Jag har dock redan en fundering på att vilja utöka lite på objektivfronten och är då på jakt efter ett macroobjektiv ...

Vad har ni för tips på ett prisvärt och bra objektiv för min kamera?

tja... jag brukar inte förespråka EF-S gluggarna eftersom även dom kostar ju pengar och vid en ev uppgradering till FF hus så får man kasta gluggen. Andrahandsvärdet är nog inte heller lika bra som L optiken, men man har ju full rätt att få ändra uppfattning eller göra undantag.

jag har en EF-S 60mm 2.8 macroglugg till min 20D. Ruggigt skarpt objektiv för en hyfsad peng.

Jag äger sedan några veckor ett Tokina 100mm som jag hittils är mycket nöjd med.
Kan vara värt att kolla upp.

Inte lätt ...

Jag inväntar fler svar :eek:) Men jag har sett att Canon har ett objektiv som heter:

Canon EF-S 60mm/f2.8 macro USM

Är detta ett bra alternativ?

Det beror väl på vad du ska använda det. Jag köpte som sagt mitt macro för några veckor sedan och Canons EF-S 60 mm sållade jag direkt bort från de möjliga valen av två skäl

1) Det är ett EF-S objektiv, dvs det fungerar inte på en stor sensor vilket kan vara en nackdel om man vill uppgradera till ex. en 5D så småningom.

2) Det är "bara" 60 mm vilket även med 1.6 crop kan vara lite kort om man ex. vill ta bilder på insekter (eftersom man måste vara så nära). 90 mm (Tamron) eller 100 mm (Canons eget EF 100 eller Tokina) tycker jag är rätt trevligt för porträttfoto.

Seriöst!!

Kolla in sigman! med den kommer du nära utan att störa.Sigman är inte så snabb men mycket bra optiskt!! Canons 100 mm är snabb men kanske inte lysande optiskt! Vill du koma biligt undan då är det tamrons 90 mm du ska välja! Inte lika snabb auto fockus som canons men bättre optiskt! Vem kör med auto focus när man fotar mackro??

Om man ska vara Seriös !! :)))))

Nån som vet hur Canons EF-S 60 mm står sig skärpemässigt gentemot EF 50/1,4 mm?. Visst är 1,4 inte samma som 2,8 men ändå, hur bra är egentligen skärpan på 60:an?

/L

Vad det gäller skärpa har canons 60 mm redan hunnit bli legendarisk, utan tvekan ett av deras skarpaste, alla kategorier (se tex http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_60_28/index.htm)

Det kan vara bra att beakta att även om man måste gå närmare med en 60 än en 150 så är det klart svårare att handhålla en optik med längre bränvidd eftersom det krävs kortare slutartider för att undvika skakningsoskärpa. Så om du inte tänker använda stativ eller makroblixt kanske 60 mm är ett bra alternativ.

simonwammerfors skrev:
Vad det gäller skärpa har canons 60 mm redan hunnit bli legendarisk, utan tvekan ett av deras skarpaste, alla kategorier.

...så om du skulle välja porträttobjektiv skulle 60:an vara ditt förstaval då?

/L

Jag har både Canons 60mm/2.8 och 100mm/2.8 och båda är suveräna...

Ska jag vara utförlig också kanske? *S*

60mm/2.8:
Suverän som porträttfoto då du har kortare brännvidd och en fin bokeh.. perfekt som macro till blommor och mer stillastående objekt.

100mm/2.8:
Utmärkt som macro för insekter och annat som man inte vill eller vågar kliva för nära :)
Det finns även dom som provat denna med extender 1.4 och säger att det fungerar utmärkt.

Ska jag vara personlig då.. jag som har båda :))

100mm/2.8 har blivit en klassiker som ger grymt fina bilder med extremt kort skärpedjup... MEN den kan vara svårbemästrad pga det enormt korta skärpedjupet och den större brännvidden. Det kan vara svårt att få superskarpa macrobilder på fri hand.

60mm/2.8 ger blixtskarpa bilder till höger och vänster.. på fri hand är den utmärkt.

Titta gärna här där jag lagt upp två bilder på porträtt för en fotbollsklubb.. ganska enkla bilder.. men skärpan kan du kika på... de är tagna på frihand.

http://ulrica.org/design/bildjobb_fannaf91.htm

Macrobilder... den översta tagen med 60mm/2.8 på frihand, den undre med 100mm/2.8 på frihand.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/658582.htm?set=lp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/647778.htm?set=lp

Även om 60mm/2.8 är en EF-S och bara fungerar på våra kameror och inte på fullformat... så vill jag varmt rekommendera den!

Hoppas detta hjälpte dig något.

PS! En 60mm/2.8 finns på Fotosidans annonser just nu såg jag precis :)

Kanske är t.ex. Ulrica bättre lämpad att svara (som faktiskt äger en), men visst fungerar EF-S 60 utmärkt för porträtt. Själv står jag och väger mellan att skaffa antingen 60-makrot eller EF 85 1.8 som portträttobjektiv.
Enda haken med att använda ett makroobjektiv som "vanligt" kort tele, är att autofokusen inte är riktigt lika kvick och kan ha svårare att fokusera rätt i dåligt ljus, men det gäller som sagt alla makroobkjektiv som ju är anpassade för att främst användas på kort anstånd till motivet...

Man har ju hört att just 85/1.8 ska vara en av de allra bästa porträttgluggarna.. men den har jag aldrig provat och vet inte var den ligger i pris heller så jag kan inte uttala mig om skillnaderna.. men att 60:an är grym som porträttglugg.. DET kan jag intyga :)

Ja, den kan fokusera något slött i svagt ljus, men inte så det är något att orda om. I min kameraväska är det lätt det snabbaste objektivet, när det gäller AF-fokuseringen.

Lycka till med ditt inköp :) !

Snabelvarg skrev:
Seriöst!!

Canons 100 mm är snabb men kanske inte lysande optiskt!

Om man ska vara Seriös !! :)))))

Du får gärna utveckla dig !

Jag har ägt ett Canon 100/f2.8 Makro och det är en utav dom bästa gluggar jag ägt alla kategorier när det gäller optisk prestanda, du måste ha fått ett felaktigt exemplar om du tyckte det var dåligt optiskt.

kent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar