Annons

partyfoto med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

marooned

Aktiv medlem
När jag använder slow sync A, eller M läget med blixt då vill jag att blixten ska känna av hur starkt den ska lysa. Jag vill inte hålla på ändra exp. för blixten (-3 till +1). Huvudmotivet är oftast mitt i bilden och ska bara belysas lagom mycket av blixten och sedan ska bakgrundsljus tas in av den långa exponeringen.

Hur ska jag ställa detta i menyn på D70s (för den inbyggda blixten) och kommer det att fungera likadant med en SB800 som ska inhandlas i slutet av sommaren. Blixtfoto är nog bland det svåraste som finns om man vill ha bra resultat.

marooned skrev:
När jag använder slow sync A, eller M läget med blixt då vill jag att blixten ska känna av hur starkt den ska lysa. Jag vill inte hålla på ändra exp. för blixten (-3 till +1). Huvudmotivet är oftast mitt i bilden och ska bara belysas lagom mycket av blixten och sedan ska bakgrundsljus tas in av den långa exponeringen.

Hur ska jag ställa detta i menyn på D70s (för den inbyggda blixten) och kommer det att fungera likadant med en SB800 som ska inhandlas i slutet av sommaren. Blixtfoto är nog bland det svåraste som finns om man vill ha bra resultat.

Det är svårt att blanda blixt- och befintligt ljus rätt om man skall göra det helt manuellt. Dessutom antar jag att det befintliga ljuset varierar väldigt mycket mellan olika platser i lokalen. Du blir nog tvungen att fippla en hel del med blixtkompenseringen.

A-läge? Är det inte enklare att få den effekt du vill ha genom att ställa in önskad tid?

I princip ändras ingenting för att du kopplar in en SB-800, men i praktiken blir allting mycket lättare och bättre. Med normal takhöjd är det bara att dra ner blixtkompenseringen och slå blixten i taket, så fixar automatiken resten.

För mig spelar det ingen roll om jag kör A eller M läge. Jag vill att blixten ska slå en förblixt och kolla läget, och sedan tas bilden. Går det att göra så med den inbyggda, eller SB800? Jag kan variera ljusmätningen från spot till bredare om det skulle behövas. Jag vill bara undvika att huvudmotiven blir felexponerade. På en fest finns det sällan tid att kolla hur bilden har blivit och sedan ta en ny.

Nu har jag testat M-läge och där verkar blixten anpassa sig efter slutartid, bilden blir lika ljus oavsett 1/500 eller 1/10 när jag fotar mitt skrivbord. Det verkar som att det är läget som jag efterfrågade. När jag dessutom ställer "rear", då ser man en förblixt.

Jag har studerat d70 manualen en del, men där står det ganska lite om blixtfoto.

Kommer detta att funka med SB800 också? Var på en sittning för en vecka sen, fotade i A-läget och bilderna blev halvbra. Iaf. så hade det varit trevligt med en fristående blixt som man kunde ställa framme vid scenen där de spexade, medan jag stod längst bak i lokalen och försökte få med folket nere vid borden också. I det läget är det scenen man vill ha belyst och inte folket närmast kameran. En SB800 hade varit underbart att ha då.

Du får väl se till att kameran verkligen mäter på ditt huvudmotiv, då... Motivet mitt i bild och spotmätning, kanske?

Digitala systemkameror slår ALLTID först en blixt för att "kolla läget":

När TTL (Through The Lens) introducerades för en massa år sedan blev blixtautomatiken mycket bättre, eftersom man mätte ljuset under själva exponeringen. En normal film reflekterar lagom mycket ljus för att det skall funka. Det gör däremot inte en digital sensor. Reflexer från en sådan är ganska odugliga för att uppskatta exponeringen. Därför är man hänvisad till att mäta på en provblixt först, och sedan exponera enligt den mätningen.

Du verkar gå på extremt korta fester, förresten... :)

Hehe, jo...

I A-läge slås en förblixt, men exponeringen kan bli helt fel ändå. Nej, det verkar som att M-läget ska användas för bra resultat. Tack för hjälpen iaf.!

Håller med att m-läget är bäst för party. Ställ in tid och bländare så att de passar omgivningen och lätta med blixt.
Blixten ”bryr” sig inte om slutartiden,b ara vilken bländare som valts. I regel väljer jag en stor bländare, typ 2,8 och 1/15 - 1/60 del sek.

Nu kör jag inte Nikon men gör ändå ett inlägg om hur jag går till väga.

Jag väljer bländarautomatik (S heter läget på KM), alltså det läge där du väljer tid & kameran bländare. Jag har, beroende på det befintliga ljusets styrka, ett högt ISOtal inställt för att kunna fånga det befintliga ljuset.

På plats så väljer jag en så pass lång tid så att jag ser att bländaren precis börjar stänga, där lägger jag mig såvida tiden inte blir toklång förstås. För att få med det befintliga ljuset & inte få för lång tid så är det oftast max öppning som gäller på bländaren.

Sedan så är det bara att köra på, blixtexponeringskompensation kan behövas men det får man testa sig fram till & blandningen av blixt & befintligt ljus sker automatiskt.

Varför jag inte väljer tidsautomatik (A-läge på KM) är p.g.a. att min kamera då automatiskt väljer en alltför kort tid & då får jag inte med det befintliga ljuset.

M väljer jag inte då S är klart smidigare genom att jag inte behöver ha järnkoll på om det befintliga ljuset ändrar sig, det sköter ju bländarautomatiken om (åtminstone till viss del beroende på inställd tid).

Jag kör KM D7D & vet inte om din kamera uppför sig likadant, skulle dock tro det...

//Larsa

EDIT: Kom på att jag nog har en funktion för att få kameran att välja längre tider med blixt även i A-läge, använder det dock ej.

Senast ändrad:
Tack för tipset, jag ska kolla bländarautomatiken (heter S(hutter) på Nikon också), och så ska jag dra upp iso till 640 iaf.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto