Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Partiell månförmörkelse 16 augusti

Produkter
(logga in för att koppla)

Archangel79

Aktiv medlem
Gick in här för att hitta lite info om den månförmörkelse jag hört skulle råda ikväll/inatt men tji fick jag.
Därav så startar jag denna tråd ifall någon missat att detta kommer ske ikväll.

Börjar kl. 21:30 och slutar kl. 00:45 med maximum ungefär kl. 23:00 då 81% är täckt.
Källa
 
Det är alldeles mulet så om inte vädret ändras drastiskt så kommer nog månförmörkelsen inte att märkas av här ute hos mig.
 
Från Uppsalas horisont perfekt vy av den partiellt förmörkade månen! Kör Canon 400D + Tamron 200-500, verkar bli en hel del fina bilder!
 
Så här såg det ut strax norr om Norrtälje. Digiscopat genom tubkikare med Coolpix P5000.
 

Bilagor

  • Monformorkelse3.jpg
    Monformorkelse3.jpg
    71.9 KB · Visningar: 485
Canon 40D 300/4L + 1,4x

Inte lika snygga som de andra men ändå hur det såg ut från Orust
:)
 

Bilagor

  • moon1.jpg
    moon1.jpg
    5.3 KB · Visningar: 437
  • moon2.jpg
    moon2.jpg
    5.7 KB · Visningar: 433
Det såg ju lite ovanligt ut, månen helt upp och ner.
 

Bilagor

  • IMGP9696 b stjärnor copy 400p.jpg
    IMGP9696 b stjärnor copy 400p.jpg
    23.3 KB · Visningar: 333
Här är en måne från Umeå, 40D, EF 400/5,6, ef 1,4 och 2x extender:
 

Bilagor

  • _MG_2432.jpg
    _MG_2432.jpg
    44.6 KB · Visningar: 293
Blev grymt besviken när jag kom ut och skulle fota fullmånen, trodde det var moln framför.

Nu förstår jag.

Vad hade ni för tid och bländare?

mvh
Olof

får se om jag får någon bild att lägga ut efter framkalling och scanning.
 
Blev grymt besviken när jag kom ut och skulle fota fullmånen, trodde det var moln framför.

Nu förstår jag.

Vad hade ni för tid och bländare?

mvh
Olof

får se om jag får någon bild att lägga ut efter framkalling och scanning.

f11, 1/160, iso 1250. f11 är konsekvensen av 2x och 1,4x extender på ef 400/5,6, det är största bländaren.

mvh

Bent
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.