ANNONS
Annons

Parfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

marten_p

Aktiv medlem
Har planer på att fota två goda vänner till mig. Har plöjt igenom mängder av porträttbilder, men väldigt få som just innehåller par. Skulle behöva lite tips och inspiration till hur man kan liva upp dem med olika poser etc. Har ni några favoritbilder? Kanske någon med erfarenhet från parfoto?

Det jag planerat är svartvita bilder med överexponerad vit bakgrund.

Varför ska du överexponera bakgrunden. Räcker det inte med att den är vit? Plåtar du digitalt kan du göra bakgrunden vitare i efterbehandlingen.

Tänk på att ha dem tätt ihop. Är de bara lite för långt ifrån varandra försvinner parkänslan. Jag misslyckades med ett kompispar pga detta. Hade kollat in en sida om klassiska poser innan men missade närheten i alla fall. Såg bra ut i verkligheten men inte på bilderna. Fördel om man kör diditalt, vilket jag inte gjorde då. :(

Lycka till
/Johan

Tack för svaren!

Johan: tätt ihop är något jag ska ha i åtanke!

Per: Överexponera var kanske fel ord. Kritvit bakgrund var det jag tänkte.

Jesper: Tack för bildtipsen!

Fler råd och förslag?

Kan ju förklara en bildserie jag även tänkt försöka få ihop. Liknande bilder man brukar se på skivomslag ibland. I bildserien ska ena personen står en bit framför den andra. På ena bilden är personen fram i fokus. På andra bilden är personen bak i fokus. På tredje bilden är båda i fokus. Hur tycker ni det låter?

ANNONS