Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Paraply till SB-800:or

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har sett bl.a på Nikons demonstrationer att man monterat SB-800:eek:r på stativ med paraplyn.
Finns det någon som har koll på var man hittar stativ och paraplyn som passar för detta? Hur fäster man blixtarna?
 
Har undersökt detta eftersom SB-800 ger ett väldigt smidigt portabelt blixtsystem. Den lösning jag använt är en blixtsko som man fäster på stativgänga, t.ex. på en kulled med paraplyfäste. Med SB-800 blixten följer det ju med ett plaststativ med blixtsko och stativgänga som borde gå att använda (även om den kanske är lite klumpig).

Sedan finns det Manfrotto 175F klämmor som gör att man kan klämma fast blixtar lite överallt. Fotografen i Nikons Speed Of Light video (instruktions-/promovideo för iTTL systemet) använder sådana för att fästa blixtar för plåtning med diffusionspaneler.

http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...s&Q=&sku=349147&is=REG&addedTroughType=search

edit: Vissa TTL-kablar som SC-28 har och både stativgänga och blixtsko.
 
Jag har har provat det senare alternativet med viss framgång. Div. blixten med paraplyet, med sladden i mellan. Stativet kommer från Manfrotto.
 
Tack för all hjälp! Vi får se vad det blir.
Att använda SB-800:eek:r tycker jag verkar vara ett utmärkt alternativ till stora studioblixtar i de lilla utrymme jag har tillgång till.
 
wsaar skrev:
Har undersökt detta eftersom SB-800 ger ett väldigt smidigt portabelt blixtsystem. Den lösning jag använt är en blixtsko som man fäster på stativgänga, t.ex. på en kulled med paraplyfäste. Med SB-800 blixten följer det ju med ett plaststativ med blixtsko och stativgänga som borde gå att använda (även om den kanske är lite klumpig).

Sedan finns det Manfrotto 175F klämmor som gör att man kan klämma fast blixtar lite överallt. Fotografen i Nikons Speed Of Light video (instruktions-/promovideo för iTTL systemet) använder sådana för att fästa blixtar för plåtning med diffusionspaneler.

http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...s&Q=&sku=349147&is=REG&addedTroughType=search

edit: Vissa TTL-kablar som SC-28 har och både stativgänga och blixtsko.


Var kan man få tag på den här "Nikon Speed of Light"?
 
Hama blixthålare.

Jag har köpt ett paraply och en blixthållare från Hama till min SB-800 och det funkar inte. När jag sätter på blixten på skon så går den in automatiskt i läge Remote och när jag fotograferar händer inget med blixten. När jag ta av blixten från blixtskon går den över till SU-4 och då funkar blixten igen. Är det stålet i blixtskon som "stänger av" blixten eller? När jag sätter blixten på Nikons medföljande plastblixtsko är allt ok. Någon som har svar på mitt problem?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.