Annons

paraply till elinchrom-blixtar??

Produkter
(logga in för att koppla)

nilag

Aktiv medlem
Hej. Någon som vet om det finns tredjepartstillverkare som tillverkar paraply till elinchroms blixtar. Tycker att elinchrom orginal är för dyra. Var finns de i så fall att köpa? Har kollat med scandinavianphoto och kaffebrus men de har inga.

Har hört talas om Photek, men bara hittat dom i usa hos tex B&H.
Lastolite tror jag också passar men är väl ingen budgetlösning heller.

Dock har jag på mina elin bxri en liten fulhållare vid vredet som gör att jag kan klämma fast "vanliga" paraplyn från tex kaffebrus. Är dock rätt meckigt och de sitter inte superbra, men jag kan iaf. använda mina gamla paraplyn. Vet inte vilka blixtar du har men kanske har du en liten flärp du med på dina.
Se bilden här
http://www.aifo.se/pressinfo/images/elinchrom/bxri_front.jpg
för den lilla "klämman" som dras åt med handtaget.

Skall du dock handla nya paraplyer tycker jag du skall skaffa 7mm som passar på rätt ställe, den klämman är inget vidare.

Jag har inga elin ännu men står i begrepp att skaffa bx-ri 500 kittet. Vad är din erfarenhet av dessa. Har sedan tidigare ett par ganska smeckiga kinablixtar som blir överhettade då och då och tänkte skaffa ett par riktiga. De gamla får bli bakgrundsbelysning.
Berätta gärna vad du har för erfarenhet av dina!

Är verkligen nöjd.
Trodde skyport var en onödig grej men gillar det otroligt mycket. Har man en blixt högt eller uppbackat mot en vägg så slipper man flytta blixten och kan ställa styrkan direkt från kameran. Används lite oväntat i stort sett varje gång jag fotar för att fininställa.
Även att man kan gruppera blixtarna så man kan styra dem separat är verkligen bra.

Blixtarna har också fläkt som bara jobbar när det behövs. Kör man utan "modelleringsljus" så går fläktarna inte ens igång utan dom är helt tysta - väldigt skönt.

Överhettning har jag aldrig haft problem med, men har väl inte kört så hårt med full styrka på det fasta ljuset heller. Brukar dock mata på med blixtar väldigt fort efter varandra och har aldrig haft problem.
De har funkar riktigt bra, laddar snabbt och är stabila - inget att anmärka på.

Ytterligare alternativ skulle vara ranger rx etc. så man kan bära med sig grejerna men då blir det ännu dyrare.

Vilka har du? Jag står lite i valet och kvalet mellan 250/500 och 500/500 kittet. Samtidigt som jag tycker det verkar bäst med två lika starka, ser jag ju fördelen med att ha en svagare som då såklart går att skruva ner i styrka mycket mer också.
Tidigare har jag haft 2st 300Ws och tycker väl att det var ok eftersom jag tar en del bilder mot vit bakgrund med en ganska platt och katalogaktig ljussättning och kan då styra ljuset lite enklare. Hmm, vad tycker du?

Har 250, stod och valde länge mellan 250 o 500 - slutade med att jag tog de svaga för att kunna köra stor bländare inomhus och riktigt svaga blixtar.
Aldrig behövt full effekt vid bländare 13 och genom softbox med dubbla diffusorer - har dock inte så stor studio.
Har dock gått ner till lägsta nivå när jag använda stor bländare nån gång.

Så det är nog mest hur du skall fota, vill du tävla med solen eller vara i stora lokaler är 500 bra. Skall du vara inomhus och vill kunna ha korta skärpedjup kan 250 passa.

Dock är ju alternativet med 500 att dra på ett ND filter om de är för starka. Har man 250 kan man inte gå högre.
Så skulle jag köpa idag tror jag att jag skulle gå på 500 + ND filter - men som sagt så tror jag inte jag nånsin kommer behöva mer än 250 inomhus och slipper klaffar och ND filter för att kunna gå ett steg lägre.
Så jag har fortfarande inte bestämt mig om jag köpte rätt eller fel, än så länge har det varit rätt val i alla fall...

Jag stod själv i valet mellan 500+250Ws ewller 2x250Ws och valde 2x250. Mycket nöjd med valet och kör på lägsta eller +1-2EV vid porträtt. När jag tar produktbilder så drar jag på till 125-250Ws och får f/16-f/22 (ISO200) och då använder jag bara ett huvud med softbox.

Bilagor

• 5d.jpg
    5d.jpg
    16.3 KB · Visningar: 270
Jag fotograferar en hel del barn och de rör ju sig fram och tillbaka lite som de vill över bakgrunden så jag behöver nog belysa en större yta och kanske ska ta 2x500Ws i alla fall.
Man bode väl kunna nd:a ner blixtarna med nån typ av ND filter om man vill ha en svagare output eller? Har faktiskt aldrig testat med mina 300:eek:r.

Hej. Någon som vet om det finns tredjepartstillverkare som tillverkar paraply till elinchroms blixtar. Tycker att elinchrom orginal är för dyra. Var finns de i så fall att köpa? Har kollat med scandinavianphoto och kaffebrus men de har inga.

Nu svarar jag på mitt eget inlägg! Har surfat runt lite på förmiddagen och hittat denna butiken i england
http://www.viewfinderphotography.co.uk/

Men det blir kanske nästan lika dyrt i alla fall...

Jag fotar också en del barn, dock inga större grupper men kanske 3 samtidigt på en bredd på ca 2 meter. Där räcker det gott och väl med 250.
En fördel att inte köra för fullt är att du får snabbare laddtider. Drar jag ner mina blixtar kan jag köra med 4 bilder/s om jag behöver. Skall du ligga på 500ws får du lite längre laddtider och kanske missar den där posen som aldrig kommer igen :)
Laddtid 250 är 0.73 och 500 1.13 enl deras spec. Antar det blir samma för 500 om du tar ned den till samma nivå, men fotar man barn tycker jag det är bra om man kan köra så fort man vill utan att behöva vänta - så jag brukar ta lite större bländare så jag inte behöver så mkt kräm i blixten (dock vill man ju också ha liten bländare för de rör sig så mkt så det blir en avvägning).

Men du har ju redan 300 så du borde veta vilken styrka du behöver. Maxar du dom ofta är kanske 500 din grej. Använder du dom ofta på svagaste läget är 250 bra.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto