ANNONS
Annons

Paranol S för Ilford FP4+

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Aktiv medlem
Jag har ett par filmer Ilford FP4+ 135-36, som jag tänkt framkalla i Tetenal Paranol S. Det finns såvitt jag förstår, åtminstone tre vanliga spädningsförhållanden...dvs 1/25, 1/50 och 1 på 100.

Vad blir skillnaden m. a. p. korn och skärpa (kontrast?) för de olika blandningsförhållandena? Jag hade tänkt börja med 1/100, men risken är väl om jag blir väldigt missnöjd (t ex jämfört med D-76 1+1) så kanske jag lägger ner ”försöksserien” ...

Jag är ju inte direkt missnöjd med resultaten av purfärsk D-76 1+1, men kan jag komma ännu längre?
Kommentarer och tips på andra tillvägagångssätt emotses gärna!
/B
 
Var länge sedan jag framkallade film nu men fick känslan av att det blir en väldigt, väldigt liten skillnad mellan olika framkallare (förutom med Rodinal som gav ett större korn men mer accutance vilket gav större skärpeintryck - även om upplösningen var lägre). Blandningen (utspädningen) ger ännu mindre effekt skulle jag tro. Du får ju längre tider med 1/100 jämfört med 1/25.
 
Jag gillade aldrig T-Max, blev mest grått. Troligtvis krävde den mer exponering av filmen för att det skulle bli bra, eller mer tid i framkallaren.
D76 - OK
Ilfotech HC var min favorit. Väldigt hållbar med tiden, koncistens som sirap.
Men det är väl som Mats säger, det är ingen jätteskillnad mellan framkallarna.
 
Jag gillade aldrig T-Max, blev mest grått. Troligtvis krävde den mer exponering av filmen för att det skulle bli bra, eller mer tid i framkallaren.
D76 - OK
Ilfotech HC var min favorit. Väldigt hållbar med tiden, koncistens som sirap.
Men det är väl som Mats säger, det är ingen jätteskillnad mellan framkallarna.

Gillade inte heller T-MAX, emulsionen alldeles för repkänslig. Men stämmer det verkligen att du behövde exponera mer och framkalla längre? Det skulle ju tyda på att filmen inte höll angiven känslighet. Annars vore väl det logiska ökad exponering och mindre tid i framkallaren. Men jag gillade som sagt aldrig filmen så jag labbade aldrig så mycket med kalibrering och framkallningstider, så vad vet jag. Blev bara nyfiken
 
Jag har ett par filmer Ilford FP4+ 135-36, som jag tänkt framkalla i Tetenal Paranol S. Det finns såvitt jag förstår, åtminstone tre vanliga spädningsförhållanden...dvs 1/25, 1/50 och 1 på 100.

Vad blir skillnaden m. a. p. korn och skärpa (kontrast?) för de olika blandningsförhållandena? Jag hade tänkt börja med 1/100, men risken är väl om jag blir väldigt missnöjd (t ex jämfört med D-76 1+1) så kanske jag lägger ner ”försöksserien” ...

Jag är ju inte direkt missnöjd med resultaten av purfärsk D-76 1+1, men kan jag komma ännu längre?
Kommentarer och tips på andra tillvägagångssätt emotses gärna!
/B

på Tetenals hemsida så ser jag bara info. Om utspädning 1+25 och 1+50, redan 1+50 ger väldigt lång framkallningstid och 1+100 borde ge en praktiskt orimligt lång framkallningstid. Digitaltruth har inte heller tider för 1+100.
Så kanske enklare om du börjar i andra ändan med 1+25?

Posta gärna resultat och lycka till :)
 
på Tetenals hemsida så ser jag bara info. Om utspädning 1+25 och 1+50, redan 1+50 ger väldigt lång framkallningstid och 1+100 borde ge en praktiskt orimligt lång framkallningstid. Digitaltruth har inte heller tider för 1+100.
Så kanske enklare om du börjar i andra ändan med 1+25?

Posta gärna resultat och lycka till :)
Det låter vettigt, Marco. Så snart den andra filmen är färdigexponerad ska jag prova, och jag håller dig informerad om hur det blev!
mvh
/B
 
Gillade inte heller T-MAX, emulsionen alldeles för repkänslig. Men stämmer det verkligen att du behövde exponera mer och framkalla längre? Det skulle ju tyda på att filmen inte höll angiven känslighet. Annars vore väl det logiska ökad exponering och mindre tid i framkallaren. Men jag gillade som sagt aldrig filmen så jag labbade aldrig så mycket med kalibrering och framkallningstider, så vad vet jag. Blev bara nyfiken
Man har ju sett fantastiska bilder med T-Max.
Men för mig blev det bara kontrastlöst o grått.
Jag labbade lite med framkallningstider för att få till ngt bättre men inget hjälpte.
Gick över till Ilfords filmer o tittade aldrig mer tillbaka på T-Max.
Fast gamla Tri-X funkade ju bra.
 
på Tetenals hemsida så ser jag bara info. Om utspädning 1+25 och 1+50, redan 1+50 ger väldigt lång framkallningstid och 1+100 borde ge en praktiskt orimligt lång framkallningstid. Digitaltruth har inte heller tider för 1+100.
Så kanske enklare om du börjar i andra ändan med 1+25?

Posta gärna resultat och lycka till :)
1/100 är väl en variant för att jaga finare korn med stand development.
Jag kommer inte ihåg teorin bakom men man ruskade runt o sen lät man det stå.
Kemin skulle sakta rinna över filmen uppifrån o ner.
Jag provade nån gg men märkte ingen direkt skillnad o lååång tid tog det.

Tips!
För att blanda sådana små mängder hyffsat bra så funkar apotekets barnmedicinsprutor väldigt bra.
 
Var länge sedan jag framkallade film nu men fick känslan av att det blir en väldigt, väldigt liten skillnad mellan olika framkallare (förutom med Rodinal som gav ett större korn men mer accutance vilket gav större skärpeintryck - även om upplösningen var lägre). Blandningen (utspädningen) ger ännu mindre effekt skulle jag tro. Du får ju längre tider med 1/100 jämfört med 1/25.

FRAMKALLNINGSGUIDE RODINAL

Jag hittade just ett dokument i mina "Canaloga" gömmor som kanske kan vara av intresse nuförtiden, trots att dokumentet är drygt 50 år gammalt.
Jag använde informationen flera ggr på 1970-talet...med tacksamt resultat!

IMG_20220316_0002.jpg

"Stryk det som ej önskas" - beklagar att papperet är så bubbligt, men jag ska ta fram strykbrädan och järnet sedan och kan då byta ut den här bilden!
 
Helt ur minnet som inte alltid ska litas på. Paranol S är samma recept som Rodinal hade mot slutet, receptet på Rodianl lär ha ändrats minst en gång, gissar på 90-talet. Skillnaden mellan tidig och senare Rodinal är nog större än skillnaden mellan sen Rodinal och Paranol S. Det skannade bladet ovan tror jag är den äldre varianten av Rodinal. Har använt Rodinal på 90-talet och samma tider vid någon enstaka framkallning de senaset åren. Favoriten TechnicalPan och Technidol är tyvärr historia. Rodinal liknande framkallare har jag för mig att framkallningsämnet förbrukas helt under framkallningen så åtminstone vid större utspädning så kan det stå utan att överframkallas.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.