Annons

Parametrar för bra kameraval

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinocchio

Medlem
Hej

Som så många här så har jag börjat titta på digitala systemkameror. I dagsläget äger jag en liten Canon ixus som alltid ligger i min väska och en Nikon systemkamera med film i (Som mest häckar i garderoben). Så jag är inte trogen ett märke :)

Jag fotar ofta rörliga objekt på långt håll så som riddarspel, folk som kastar saker, mina katter men tycker även om att ta mysiga närbilder av detaljer.

Så, det jag undrar är: Vad skall jag tänka på när jag väljer kamera? Vad borde jag ha för minimum-krav för att inte bli besviken?

Jag kan i dagsläget inte så mycket om hur man ta riktigt fina bilder men jag ämnar lära mig.

Min budget ligger på ca 8000:- och skall helst täcka kamerahus, minst ett objektiv, stativ, väska och fjärrutlösare. Är osäker på om jag behöver en extern blixt i dagsläget så det ser jag som en framtida investering.

Tar gärna emot tips for inköp av kringutrustningen också.

Tack
Anna

Hej

Som så många här så har jag börjat titta på digitala systemkameror. I dagsläget äger jag en liten Canon ixus som alltid ligger i min väska och en Nikon systemkamera med film i (Som mest häckar i garderoben). Så jag är inte trogen ett märke :)

Jag fotar ofta rörliga objekt på långt håll så som riddarspel, folk som kastar saker, mina katter men tycker även om att ta mysiga närbilder av detaljer.

Så, det jag undrar är: Vad skall jag tänka på när jag väljer kamera? Vad borde jag ha för minimum-krav för att inte bli besviken?

Jag kan i dagsläget inte så mycket om hur man ta riktigt fina bilder men jag ämnar lära mig.

Min budget ligger på ca 8000:- och skall helst täcka kamerahus, minst ett objektiv, stativ, väska och fjärrutlösare. Är osäker på om jag behöver en extern blixt i dagsläget så det ser jag som en framtida investering.

Tar gärna emot tips for inköp av kringutrustningen också.

Tack
Anna
med 8000 som budget har du nog inte så mycket att välja på än att köpa det billigaste som finns... i alla fall om det ska vara nya saker...
undantaget är väl nikon D40 som nu säljs nytt för 2500 här i umeå med kitobjektiv... då skulle du få pengar över till säg en nikon 70-300

lägg en budget på 20 000 ist :) då kan man börja pyssla med olika konfigurationer av utrustning

med 8000 som budget har du nog inte så mycket att välja på än att köpa det billigaste som finns... i alla fall om det ska vara nya saker...
undantaget är väl nikon D40 som nu säljs nytt för 2500 här i umeå med kitobjektiv... då skulle du få pengar över till säg en nikon 70-300

lägg en budget på 20 000 ist :) då kan man börja pyssla med olika konfigurationer av utrustning

Jag kan kanske utöka min budget men då behöver jag väldigt bra argument :)

Det jag främst är ute efter är vilka krav jag bör ställa på en utrustning. Är Mpixlar viktigt? Är blixt viktigt? Är extra batteri-pack viktigt? Vad är viktigt för mig att tänka på?

Canon 450D med 18-55: 6990:-
Nikon D60 med 18-105: 6290:-
Sony A300 med 18-70: 5750:-

Priserna kommer från Cyberphoto.

Alla dessa tre kameror är väldigt prisvärda. Priserna lämnar lite över till några av dina önskade tillbehör.

Det jag främst är ute efter är vilka krav jag bör ställa på en utrustning. Är Mpixlar viktigt? Är blixt viktigt? Är extra batteri-pack viktigt? Vad är viktigt för mig att tänka på?

Alla nya kameror har tillräkligt med pixlar, generellt räcker 10-12 Mpix mer än väl.
Fotar du mycket inomhus kan en blixt vara bra att ha, jag har själv ingen extra blixt utan ett ljusstarkt objetiv istället. Batteripack kan vara bra om man fotar långa perioder utan tillgång till laddare.

Självutlösare? Det kändes inte som det första att tänka på när jag läste vad du ska fota :)
Min spontana tanke, du kan inte återvinna det objektivet du ahr på din analoga Nikonkamera?
Ananrs är det som Reine skriver svårt att ha så mycket att välja på egentligen.
Men en av dom billigaste instegskamerorna. En Nikon D60, alternativt D40 om du kan hitta en. Eller om du vill ha Canon en 1000d. Båda går med enklaste kitobjektivet på 5-5,5 tusen.
Sen vill du ha ett zoomobjektiv för foto på längre håll.
Ett riktigt billigt alternativ, som jag själv ägt är detta:

Tamron AF 70-300/4-5,6 Di LD

Det går på 1600-1700. Då är inte mycket pengar kvar till väska, minneskort och stativ.

Här är ett alternativ som innefattar allt utom fjärrutlösare och stativ som kanske tilltalar.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NID6018200VR

Se det erbjudandet om "värdepaket" som kostar 7690 kr. Då ingår det mesta du behöver.

Annars får du ge dig ut i begagnatdjungeln, då kan du ju komma några tusenlappar billigare undan.

MPixlar - generellt nej. Och av den beskrivning du gett av ditt foto, definitivt inte, alla tänkbara alternativ erbjuder mer än väl det du behöver.

Blixt- För foto inomhus är det ett enormt lyft att fota med en extern blixt, men du kan gott hoppa den initialt, men ha den i åtanke på sikt. (Min bedömning är att du menar att merparten av fotograferingen ändå kommer ske utomhus)
Extra batteripack - Nej verkligen inte. Moderna digitalsystemkameror klarar många. många hundratals bilder, ja om inte tusentals på ett batteri. Behöver du klara dig längre, investera hellre i ett extrabatteri då så spar du pengarna på ett batterigrepp. Piratbatterier kan köpas billigt på tex: http://www.kaffebrus.com/ Fö säljer kaffebrus också billiga fjärr/självutlösare.
Funkar bra för dom allra flesta, har bara hört ett fåtal människor som haft problem med "piratbatterier" Själv har jag bara goda erfarenheter av dom.

du kan anta att ungefär vilken kamera som helst duger för dig tror jag... är man ute efter högre krav än instegskameror vet man antgligen om det och vet också vad det kostar...
kruxet är objektivet... där får man vad man betalar för... bra långa tele är typ det dyraste du kan leta efter... men som sagt, det finns billiga också... jag hade nog gått på en nikon d40 + kit 18-55 + nikon 70-300 (den har VR)
2500 + 5700 = 8200 (d40 + kit på mediamarkt umeå och 70-300 på cyberphoto), sen tillkommer stativ (1500 för ett vettigt, 300 för skräp), minneskort (några hundra), väska (några hundra till)

Senast ändrad:
du kan anta att ungefär vilken kamera som helst duger för dig tror jag... är man ute efter högre krav än instegskameror vet man antgligen om det och vet också vad det kostar...
kruxet är objektivet... där får man vad man betalar för... bra långa tele är typ det dyraste du kan leta efter... men som sagt, det finns billiga också... jag hade nog gått på en nikon d40 + kit 18-55 + nikon 70-300 (den har VR)

Vad är VR?

Det är VR även i det paketet jag tipsade om däruppe på båda objektiven som ingår.. *pekar uppåt*
Men 2500 för d40 kitet låter fantastiskt billigt.
Men det är långt från Skåne till Umeå iof :)
de öpnade affären igår, så de hade lockpriser på stuff... 32 flatscreen; 2990, D40+kit 2490, m.m.

elgig

Utan att egentligen intressera mig, så såg jag att Elgiganten Malmösäljer en D60 m kitglugg(utan VR) för 3995...
Kanske bra, kanske inte..

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto