Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pappersskölj....

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror på hur pass stora bilder du har. Men i alla fall, standardlösningen är att köpa en relativt stor diskbalja och sen göra hyfsat små hål längs två sidor, sen är det bara att ställa ner den i t.ex ett handfat eller diskho.

ett tips

Ta en ganska stor balja. Gör ett eller flera avtappningshål en bit ovanför botten, eventuellt kan du i hålen/hålet montera en enkel kran för att reglera avtappningen. Sen skaffar du ca 30 cm elrör (vanligt plaströr) som du borrar upp med ca 10 småhål. I ena änden av röret sätter du en kork och tätar. Iden andra änden sätter du en slang (eventuellt med s.k. snabbkoppling typ trädgårdslang). Sen kan du göra ett par klammrar av tjock ståltråd så att du kan haka fast din "sifon" på lämpligt ställe i baljan. Enkelt, billigt och ganska effektivt.

Jag sköljer i vanlig framkallningsskål 40x50 cm under kranen. Det är inte särskillt effektivt om man inte ser till att hålla vattnet och bilderna i rörelse så att sköljningen blir jämn. Men det gör jag, och lämnar inte bilderna utan uppsikt längre än några minuter. Jag har även en Paterson stående bildskölj, men tycker att jag tappar kontrollen över sköljningen med den. Dessutom bildas små luftbubblor på papperet, som försvårar sköljningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar