Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pappersfoton till datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

JoakimJ

Medlem
Hej allihopa!

Jag sitter här med riktigt många vanliga gamla pappersfoton. Jag har länge funderat på att få över dem till datorn, och min fråga är förstås hur jag går tillväga på bästa sätt?

Som jag ser det står jag inför två alternativ;
1. Köpa en flatbäddsscanner och scanna en och en?
..Isf finns det programvara som sparar ner bilden direkt utan vidare knapptryckningar för vajre bild
..Vad bör det vara för upplösning på scannern?

2. Rigga ett stativ och fota en bild åt gången med min Nikon D40 med 18-55mm objektiv.
..tips kring detta tillvägagångssätt?

Jag är väldigt sugen på att komma igång så fort som möjligt så jag mottar tacksamt alla tips och inputs från er bättre vetande!

Mvh
Jocke

Jag omformulerar lite,

Jag vill ha en scanner som kan ta flera pappersfoton åt gången och spara dem i en för varje foto separat fil, och den ska klara att scanna dia och 35mm negativ. Vilka produkter ska jag kolla på?

Tror det endat har med programvara att göra när det gäller scanna flera papperskopior åt gången samt spara.

Men jag har iaf en Epson 3590 Photo flatbäddsscanner.
Bäst i test för ett år sen tror bland de billigare alternativen. Kostade 1000 kr.

Programvaran scannar av och sparar bilderna en och en. Brukar få plats med 3-4 st papperskopior.
Totalt när jag höll på så tog det ca 1 min/bild.
Då är allt inkluderat.
* Ta ut kopiorna ur album
* Placera dom på scannern
* Scanna
* Ta bort dom
etc.

Resten skötte programvaran med att namngivning och beskärning och sparning.

/Rommél

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto