Annons

Pappersbilder från digitalkamera per postorder

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Jag har ganska dålig skrivare och funderar därför att via postorder beställa papperskopior på bilder jag tagit med min digitalkamera Olympus C-220. Min kamera är på 2.0 megapixlar och jag är inte nöjd med mina egna utskrifter i största möjliga storlek som ryms på ett A4-papper.
Hur blir resultatet om jag lämnar in till någon fotofirma och begär samma format? Är det kameran som är "svagaste länken"?

2Mp till A4 kan bli lite knepigt. För att få ett riktigt bra resultat bör du kanske ha lite fler pixlar. Men om bilden skall betraktas en bit ifrån brukar det bli hyffsat. Om du ska hålla kopian i handen och kritiskt syna bilden kommer du förmodligen inte bli nöjd med 2Mp. Däremot räcker det gott och väl till vanliga små kopior i 10x15 formatet.

Tack för svaret! Mina krav på bilderna är att de skall "göra sig" vid exempelvis en fototävling eller hängandes på en fotoutställning på normalt betraktningsavstånd.
Tolkar beskedet som om det inte blir tillfredsställande med enbart 2.0 megapixel.

Jag har provat flera olika labb och har kommit fram till följande:

FUJI - Drar på kontrasten = utbrända högdagrar och svarta lågdagrar.
EXPERT - Använder Fujilabb
EXTRAFILM - Inte lika skarpa men bra "analogkänsla". Grönt färgstick drar ner.
FOTOLABO - Har många olika format och blankt/matt papper. Blanka kopior känns pixliga men matta är ok.
VSFL - Neutrala kopior.

Jag använder VSFL för blanka småbilder och FOTOLABO för matta förstoringar då blankt papper lätt visar upp en osnygg kullrighet i ytan.
Därför så föreslår jag att du provar matta förstoringar från FOTOLABO!

Jag brukar använda Crimson när jag beställer kopior, dom är väldigt bra tycker jag.
Om du har Photoshop kan du öppna din bild där, gå in på bildstorlek, kopiera antalet pixlar på bredden, ändra upplösningen till 300 dpi, klistra in pixlarna igen, då ser du i centimeter hur stor din bild kan vara med bra kvalitet. Antagligen blir det rätt litet. Det funkar nog förresten med 200 dpi också.
Lycka till med printandet :)

Har framkallat c:a 500 bilder från Fujidirekt och varit mycket nöjd. Fram till i somras... Två "rullar" med hallonsaftfärgade ansikten och tillagd skärpa...De var väldigt tillmötesgående och framkallade om dom åt mig (med bra resultat!). Men, dessvärre konstaterade dom att deras standardinställningar var som dom var, så det skulle bli lika nästa gång. Tydligen hade de bytt maskinpark i somras, därav skillnaden.

Sitter nu med 90 bilder från Fotolabo i min hand som är helt oanvändbara. Alla ansikten ser ut att vara fotade i svartvitt med dålig kontrast och därefter handkolorerade i orange. INGEN bild med hudfärger kan användas ens för att skicka till mindre nogräknade vänner... Hur kunde de vinna FOTO's test?

Får ta och testa VSFL helt enkelt...

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto