Annons

Papperframk. + TRI-X

Produkter
(logga in för att koppla)

Henric86

Avslutat medlemskap
Vill ha hårda bilder som inte är korniga. Överväger att inte använda polaroid utan vill prova med Tri-X.

Exponerar efter 400 ISO och framkallar (i dosa) med AGFA Neutol (papperframkallare) i två och en halv minut. Sen provade jag med 4 minuter. Blev ganska bra, men kan man få det ännu bättre?

Är det någon som har något råd, vad det gäller spädning, tider, och exponering. Eller erfarenhet?

Kör med lithfilm eller likn. Då får du garanterat hårda bilder. Sen att den går att framkalla i skålar i mörkrum är ju också roligt :) 4x5, Mmm.

Ska du ha hårda och finkorniga bilder är Kodak Technical Pan med Technidol-framkallare det mest finkornigaste. Med förlängd framkallningstid lär det bli riktigt hårt. Det ska gå och få ett tämligen grafiskt resultat.

magnum75 skrev:
Ska du ha hårda och finkorniga bilder är Kodak Technical Pan med Technidol-framkallare det mest finkornigaste. Med förlängd framkallningstid lär det bli riktigt hårt. Det ska gå och få ett tämligen grafiskt resultat.
Med Technidol blir det fullt normala negativ, åtminstone som jag exponerar och framkallar. Däremot finns det många andra framkallare som är tänkte för kopiering av mikrofilm med Tech Pan, och de är nog ge hårda negg.

Men annars som sagt lithfilm, då behöver du ju inte larva dig med dosor och sånt, utan kan ta alla tillfällen att exponera dina fingrar för framkallaren ;)

Jaaaa Jim.... ;)

Nej, forsätter att laborera. Fotograferade en kompis på ett kafé och soppade i fyra minuter i Neutol. Kopierade på Ilfobrome 2:an (matt) med Neutol där också. Och tro inte satan, att jag fick en bild med full valör, med till och med teckning i den svarta träjan mot den svarta bakgrunden. Får nog ge upp det där kraftiga kontrastrika. Lithfilm förresten, är inte det en grafisk film med enbart svart och vitt. Har för mig jag har en låda, men bara som bladfilm.

Här är bilden i alla fall. Den fick nosa på äggtoningen så den fick en lite mjukare ton, och den skulle jag banne mig fått med T-max. Skit...

Bilagor

• jensan.jpg
    jensan.jpg
    31.5 KB · Visningar: 293
Snygg bild, det var tur att du misslyckades med att begränsa tonskalan ;)

Och lithfilm är i princip bara svart och vit ja.

Lithfilm; svart och vitt? Jäkla skitsnack!
De stod till och med nere på klubben och berättade vilka superhårda bilder man kunde få med lthfilm. Så jag gick hem och skar till Lithfilm för min 4x5" bälgkamera.
Det står ju inget ASA tal på den, så jag exponerade efter 15 asa tror jag. (eller ISO då!).
Bländare 35 och B i typ 30 sekunder. Sedan kontaktkopierade, och tro inte att jag fick en exemplarisk gråskala. En sådan fin har jag inte ens åstakommit med Tri-X eller T-max. Korn fanns inte, och trotts 3:ans filter fanns det knappt svart och vitt. Gissa hur många som trodde på filmvalet?
Kan tilägga att jag använt DEKTOL från Kodak och framkallat i. Jäkla skit...

En film kan inte ha hög kontrast i sig, det är framkallningen som avgör.

Lithfilm har stor mängd silver som gör att med rätt framkallare kan du driva kontrasten rätt högt på skalan.
Dock inte med pappersframkallare, krävs Lithframkallare.
(Egentligen inte riktigt så enkelt men jag skippar gärna sensitometrin idag.)

En Tri-X har en praktisk gräns innan slöjan sänker kontrasten och motverkar kontrasthöjningen som framkallningen ger.

Känsligheten på lithfilm beror på framkallningen men runt 12 kan man utgå från.

Fint korn och hög upplösning får man.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar