ANNONS
Annons

Papper till kontaktkopiering

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Har precis framkallat mina första negativ i formatet 20 x 25 cm (8 x 10 tum). Eftersm jag inte längre har tillgång till ett mörkrum tänkte jag hålla mina analoga kunskaper vid liv genom lite kontaktkopiering av mina storformatsnegativ.

Men vilket paper skall jag använda. JAg vet at det funits ett Kodakpapper som var specialgjort för kontaktkopiering (Kodak Azo) men det tillverkas inte längre (?). Vet inte vad som utmärkte det pappret men jag förmodar att det bl. a. var en lägre känslighet för att få rimligt långa exponeringstider.

Går det lika bra med ordinära papper? Jag har en del Oriental G3 och G4 kvar, liksom en del gamla tjeckiska Foma papper.

Tips mottages tacksamt.

/F

Kontaktkopiering är inte så vanligt idag och
Kodaks Azo var det sista av de långsamma papperen.
Agfas motsvarighet hette Lupex på sin tid.

Oriental fungerar nog bra. Ett tips använd hårda papper i kombination med mjukframkallare t.ex tetenals centrabrom. Kontaktkopiera med en vanlig glödlampa 4o watt c;a 1 m ovanförnegativet som
ligger i kontakt med fotopapperet med en tung glasskiva.

De flesta som sysslar med kontaktkopiering brukar
snart intressera sig för kontaktkopieringsprocesser som platina,palladium,van dyke brown mmm

kolla: www.alternativephotography.com

mvh
lasse

Senast ändrad:
Tack för info och länk, Lasse.

Skall bli kul att testa kontaktkopiering. Om jag känner mig själv rätt så kommer jag nog att efterhand jobba med lite alternativa processer. Jag har sett en några "platinum prints" som jag tycker är mycket vackra (men jag har förstått att det är en ganska invecklad process). Skall med intresse läsa mer på länken du skickade.

Hälsningar

Fredrik

En liten tilläggsfråga;

Är det någon som vet om det finns någon svensk leverantör av de kemikalier som behövs för att göra "Platinum Prints?

/F

Lasse Mellberg skrev:
Kontaktkopiering är inte så vanligt idag och
Kodaks Azo var det sista av de långsamma papperen.
...
Går det inte att få tag på via Michael A. Smith och Paula Chamlee:
http://www.michaelandpaula.com/mp/Azo_Main.html

Har för mig att kodak fortfarande tillverkade det på beställning åt dem och att de gärna säljer vidare för att kodak skall fortsätta med det?

I våras var det en herre från stockholm som var och kikade på vår fotoklubbs lokaler och han körde då fortfarande med 8x10 på Azo papper. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad han hette men jag antar att han fick papperena från michaelandpaula.

"Är det någon som vet om det finns någon svensk leverantör av de kemikalier som behövs för att göra Platinum Prints?"

Nej, inte vad jag vet. Man ska ju ha tillstånd av miljöförvaltningen för att få köpa såna kemikalier i Sverige. Men en av fördelarna med EU är att du kan köpa från t ex Silverprint eller Retro Photographic i Storbritannien. Tyvärr har ingen av dem listat Potassium Chloroplatinite eller Palladium(II) Chloride som du behöver för just de processerna. Båda kemikalierna är mycket dyra. Du kan köpa från USA, men det kan bli problem med tull och så är det dyrt, som sagt.

Om du vill köra kontaktkopiering kan du testa cyanotypi och van dyke brown. De är billigare och kanske enklare att lära sig. Jag har planer på båda de processerna. Har testat cyanotypi och tycker det är grymt. Van dyke i guldtoning kan bli ganska likt platinum.

Sedan finns kallitype, som är mycket billigare än platinum. Kolla in på alternativephotography.com. :)

*h

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.