Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Papper: Ilford vs. Polymax

Produkter
(logga in för att koppla)

jbomelin

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag funderar på att byta ut mina fasta papper mot multigrade, och undrar då vad som är att föredra av Ifords och Kodaks papper. Jag använder i huvudsak T-Max-film och blankt plastpapper om det spelar någon roll :) Såg att polymax var lite billigare dessutom.

För- och nackdelar med de båda, anyone? :)

Självklart skall du prova båda papperna men några skillnader kan jag kanske rada upp.

Jag tycker att kodaks papper är aningen varma i tonen. Tycker dom passar perfekt till porträtt och landskap.
Även ganska lättkopierat.

Ilfords papper ger "vitare" högdagar ooch är enligt mig aningen mer svårkopierat.
Tror ochså ytan är mer känslig för repor och dyligt.

Kopierna ser aningen skarpare ut på ilford pappret. (enligt mig i alla fall) Finns nog många som tycker annorlunda!

Vill du ha billiga och bra papper tycker jag även du kan prova Varicon papper.
Ganska likt kodaks och betydligt billigare!

Jag har en känsla av att Kodaks papper är en aning hårdare i gradationen vid användande av deras egna filter än vad Ilford är med kodakfilter. Agfas papper är klart hårdare med kodakfilter. Det har ingen som helst betydelse i övrigt men det kan vara bra att veta. Det finns dock i MHO ingen anledning att skaffa båda filteruppsättningarna.
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar