Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pantanal, Brasilien

Produkter
(logga in för att koppla)

Yeye

Aktiv medlem
Jag kommer att resa till Campo Grande och Cuiaba för att fotografera jaguarer i augusti. Jag har redan bokat in själva safarin men jag skulle vilja få lite tips om det finns några projekt som har koppling till jaguarer, kattdjur, natruvård eller liknande som jag skulle kunna besöka och fotografera. Är den någon som har varit i området eller hört talas om liknande projekt?

Hälsningar
Jens

Theo Allofs har gjort en inspirerande fotobok

"Pantanal. South America's wetland jewel". David Bateman Ltd 2005. ISBN 1-86953-600-2.
Allofs höll föredrag om Pantanal under naturfotofestivalen i Vårgårda november 2005, häftigt ställe, f-n vad jag blev avundsjuk :)

Arne Sucksdorff gjorde en bok utgiven av Bonniers 1981, Ett hem på jorden, från området. Han spenderade ett tiotal vintrar där och tog många fina bilder. Kan du hitta den så är den inspirerande läsning.
ISBN 91-34-48774-3

Vilka reser du med eller bokat själv?

Jag kommer att resa till Campo Grande och Cuiaba för att fotografera jaguarer i augusti. Jag har redan bokat in själva safarin men jag skulle vilja få lite tips om det finns några projekt som har koppling till jaguarer, kattdjur, natruvård eller liknande som jag skulle kunna besöka och fotografera. Är den någon som har varit i området eller hört talas om liknande projekt?

Hälsningar
Jens

varit i området 2 gånger. både vinter och sommar. har tyvärr ingen input om det du frågar efter, men du har nog bättre tur i campo grande än curitiba.
ta med bra med film och se till att du får en seriös guide som kan stealth mode (råkat ut för de som hellre klampar på och drar klenoder än ger sig in i terrängen)
tror jag aldrig haft så mycket kramp i fingrarna på en fotoresa någonsin.. pantanal är sannerligen one-of-its-kind.
missa inte 2 dar i bonito också före ni vänder hem. lycka till!

Pantanal

Vilken respons. Jan känner jag mycket vält till för det är faktiskt med honom som jag ska resa med. Vi har bokat en 7-dagars resa tillsammans och vår guide kommer att vara Douglas Trent från Focus Tours, http://www.focustours.com/
Theo Allofs verkar vara en som som jag kommer att köpa några böcker av. Han har gjort flera som skulle sitta fint i min bokhylla.
Jo, jag tror att jag kommer att ta en del bilder där. När jag var i Sydafrika och fotade för min bok så tog jag 2500 bilder. Ångrar mig att jag inte tog ännu flera men jag fick inte plats på datorn med alla bilderna så jag fick ta bort. Inte smart alls för det är svårt att se hur bilderna egentligen ser ut när man bara ser dom på en liten skärm. Nu kommer jag nog se till att jag har en större hårddisk med mig. Som alltid är det största problemet hur man ska göra för att inte bli rånad eller bli av med bilderna på något sätt.
Jag har funderat lite på om jag inte ska ta de bästa korten och skicka dom med DHL eller liknande.
Tack alla andra för era tips. Jag använder dom för att läsa in mig mer och se om jag kan nysta vidare.

Hälsningar
Jens

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar