Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Panoramaprogram
- Trådstartare Stene_68
- Start datum
skogsbaronen
Aktiv medlem
Själv har jag använt "Panavue Image Assembly".
"ptAssembler" skall visst också vara bra.
Förstnämnda kan konvertera till Quicktime VR, vilket jag personligen tycker är rätt så häftigt
Vet inte om ptAssembler kan göra det, men det borde det kunna.
"ptAssembler" skall visst också vara bra.
Förstnämnda kan konvertera till Quicktime VR, vilket jag personligen tycker är rätt så häftigt
Vet inte om ptAssembler kan göra det, men det borde det kunna.
PMD
Aktiv medlem
Prova Autostitch och berätta för oss vad du tycker om det. Jag har hört mycket positivt om det, men inte hunnit prova själv än.
Autostitch räknar själv ut i vilken ordning den ska montera ihop de bilder man ger den för att bygga ett panorama. Lite magiskt.
PD
Autostitch räknar själv ut i vilken ordning den ska montera ihop de bilder man ger den för att bygga ett panorama. Lite magiskt.
PD
Greve Nickon
Aktiv medlem
PMD skrev:
Prova Autostitch och berätta för oss vad du tycker om det. Jag har hört mycket positivt om det, men inte hunnit prova själv än.
PD
Jag provade AutoStitch häromdan. Det var helt suveränt och enkelt att använda. Det fixade inte bara panorama utan också om man ville ta bild på tex en byggnad men inte hade tillräckligt med vidvinkel. Exemplet är 4 bilder från början, taget på frihand.
Bilagor
Walle
Aktiv medlem
Jag kör PT Assembler med pluginen AutoPano och Enblend.
AutoPano räknar automagiskt ut var alla kontrollpunkter bör sitta, och Enblend sköter "blendningen" av de olika bilderna/lagrena för att skapa osynliga skarvar.
Det finns en uppsjö olika utformat att välja mellan. Givetvis klarar det Quicktime VR.
Fördelen med PT Assembler är att om man väljer TIFF som output så får man alla olika delbilder som separata lager. Då sköter man den slutliga "blendingen" manuellt i photoshop med lagermasker, eller så låter man Enblend göra det automagiskt. Men även då får man TIFF'en med separata lager, så man kan göra småjusteringar.
PTAssembler är utan tvekan det absolut bästa panoramaprogrammet som jag har testat.
Nämnde jag att det klarar 16-bitars tiffar?
AutoPano räknar automagiskt ut var alla kontrollpunkter bör sitta, och Enblend sköter "blendningen" av de olika bilderna/lagrena för att skapa osynliga skarvar.
Det finns en uppsjö olika utformat att välja mellan. Givetvis klarar det Quicktime VR.
Fördelen med PT Assembler är att om man väljer TIFF som output så får man alla olika delbilder som separata lager. Då sköter man den slutliga "blendingen" manuellt i photoshop med lagermasker, eller så låter man Enblend göra det automagiskt. Men även då får man TIFF'en med separata lager, så man kan göra småjusteringar.
PTAssembler är utan tvekan det absolut bästa panoramaprogrammet som jag har testat.
Fred H
Aktiv medlem
Jag använder Panorama Factory, http://www.didierbeck.com/net/panoramafactory.htm
och
http://www.panoramafactory.com/
Bilden här är kraftigt förminskad (bara 400 pixelvidd) därför är skärpan dålig. Originalet har komponentbildernas upplösning och skärpa.
Husraden (ett av husen är mitt) och gatan är helt rak i verkligheten.
och
http://www.panoramafactory.com/
Bilden här är kraftigt förminskad (bara 400 pixelvidd) därför är skärpan dålig. Originalet har komponentbildernas upplösning och skärpa.
Husraden (ett av husen är mitt) och gatan är helt rak i verkligheten.
Bilagor
Senast ändrad:
WeeBee
Aktiv medlem
Jag kör PT Assembler med pluginen AutoPano och Enblend.
Jag förstår mig inte riktigt på PTAssemblers hemsida: Är programmet gratis?
PMD
Aktiv medlem
Nästan längst ner på sidan står:
'Distribution Status. PTAssembler is shareware...meaning you are expected to "register" it (i.e. pay a small amount) to purchase the program. PTAssembler will operate for 30 days without restriction, but some features will be restricted if not registered after 30 days.'
Man kan alltså ladda ner programmet och köra det i 30 dagar utan att betala. Om man vill använda all funktionalitet efter de 30 dagarna så måste man betala 45 USD. (Det senare framgår om man klickar på länken "Register PTAssembler" upptill på sidan.
'Distribution Status. PTAssembler is shareware...meaning you are expected to "register" it (i.e. pay a small amount) to purchase the program. PTAssembler will operate for 30 days without restriction, but some features will be restricted if not registered after 30 days.'
Man kan alltså ladda ner programmet och köra det i 30 dagar utan att betala. Om man vill använda all funktionalitet efter de 30 dagarna så måste man betala 45 USD. (Det senare framgår om man klickar på länken "Register PTAssembler" upptill på sidan.
WeeBee
Aktiv medlem
Nästan längst ner på sidan står:
Tack så väldigt mycket!