Annons

Panoramaprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Jn

Aktiv medlem
Har tittat på lite olika program för att sy ihop flera bilder till en.
Är inte aktuellt att göra jättepanoraman eller 360-panoraman, utan det handlar främst om upp till ett tiotal bilder max.
Någon som har lite tips och erfarenheter inför programinköp. För- och nackdelar med olika program vad gäller hanterbarhet, valmöjligheter och slutlig kvalitet t ex.

/ Lars

Är inte aktuellt att göra jättepanoraman eller 360-panoraman, utan det handlar främst om upp till ett tiotal bilder max.
Någon som har lite tips och erfarenheter inför programinköp. För- och nackdelar med olika program vad gäller hanterbarhet, valmöjligheter och slutlig kvalitet t ex.

/ Lars

De flesta verkar ha tillgång till Photoshop. Om DU har det vet jag inte, men det går mycket bra att använda PS för det ändamålet. När det gäller riktigt stora bilder (flera hundra bilder och mer) finns bättre program, t.ex. Auto Pano Giga. Annars finns Hugin m. fl. som gör jobbet bra, men om du har PS räcker det mycket väl.

/ Lars

Använder Photoshop SC4 och är helt nöjd.

Kör bildbehandling mm i LR. Har ett PSE 7 där jag använder Photomerge- funktionen, men tänkte kolla om det finns något annat.

Använder CS5 Photoshop och Photomerge.

Tar i manuellt läge 3-7 bilder i stående format med en Canon 10-22 mm (oftast) och får då mycket fina skarvlösa panoraman.

Tidigare blev det ju vid sammanslagningen av bilden i färdigt skick som en bubbla runt om där jag fick skära ut den bästa biten.

Nu är det slut på det iom det nya Content Aware i CS5! Bara markera det vita outfyllda området runt bilden, gå till Select > Modify > Expand (ca 1-3 pixlar), väljer sedan Edit > Fill > Content Aware, då fyller Photoshop ut så det blir en helt rektangulär bild igen, jättebra funktion!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto