ANNONS
Annons

Panoramahuvud

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutta

Aktiv medlem
Hej!
Har snöat in lite på panoraman. Har ett lite projekt här hemmavid som berör just ämnet och har testat en del sedan innan. Dock inget avancerat och stitchningen har gjorts i acdsee och sedemera i ps. Men nu har kraven höjts och jag har börjat leta lite panoramahuvuden. Hittar dock inga i de vanliga kanalerna och misstänkte att de är ganska dyra. Men så slog det mig. Det handlar väl "bara" om att kunna flytta bak kameran kring rotationen på stativet? Alltså normalt sitter kameran eller egentligen filmplanet, om inte exakt så iallafall ungefär i centrum av rotationen. Inte borde det vara så svårt att "snickra" ihop någon lösning där man kan flytta bak kamera/optik enheten och leta upp den så kallade nodpunkten? Om jag ger mig i kast med något sådant, vad bör jag tänka på. Och då menar jag inte så mycket det rent praktiska även om ideer och råd givetvis är välkomna även där utan mest så att funktionen blir som tänkt. Läste lite om Manfrotto 303 och som jag förstod det så är där TVÅ plattor som kan flyttas. Varför? En annan tanke är ju angående mitt 70-200 som har stativfäste. Är det så fiffigt konstruerat så att stativfästet då sitter precis i nodpunkten? Eller beror nodpunkten på vilken brännvidd jag ställt in med zoomen? Det gäller för övrigt en ef 70-200/2.8 isåfall. Ja lite rörigt blev det men ni förstår kanske vad jag är ute efter? Tankar ideér?

/Jerka
 
Googla på panorama head. Bland de 5 första träffarna finns 3 som byggt egna huvuden.

Egentligen handlar det som du säger om att flytta bak kameran, så den roterar runt objektivets nodpunkt. Jag tror nodpunkten varierar med brännvidden på en zoom. På ett 28-90 objektiv jag har låg den rätt nära frontlinsen om jag inte minns fel. Tror det var i 28 mm läget...
 
En stor anledning till att man vill kunna flytta i två ledder är att många tar bilder till panoraman i stående format. En annan är att vissa digitalkompakter inte har stativgängan centrerad under linjen som löper genom optiken/sensorn. Systemkameror har det oftast.
 
Nodpunkten sitter i optiken, där bilden vänder och blir spegelvänd.
Om du roterar kameran samtidigt som du kikar på t.ex. 2 objekt, ett nära och ett längre bort så kommer dessa att behålla sina innbördes position när du roterar kameran.

Kolla in http://panoramas.dk/ och du finner det mesta om panorama.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.