Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Panoramafotografering
- Trådstartare Dave
- Start datum
Walle
Aktiv medlem
på vilket sätt stämmer inte himmeln?
Menar du färgerna? eller stichar programmet inte ihop dom korrekt?
Tänk på att vid panoramafotografering så ska man vrida kameran runt objektivets optiska nodpunkt, och inte runt stativgängan, annars så får man perspektivfel.
Objektivets optiska nodpunkt kan du hitta genom att ta sikte på t.ex. två stycken flaggstänger.
Om du lägger flaggstängerna i linje, så den bortre skymms av den närmre, och sen vrider kameran runt stativgängan så ser du att flaggstängerna "förskjuts" i sidled.
Om du lyckas vrida kameran så att flaggstängerna inte förskjuts i sidled så har du hittat nodpunkten. I praktiken så behöver man ett speciellt panoramastativ för att åstakomma detta på ett enkelt sätt.
Ju närmre objekten är, desto mer påverkas de av "perspektivförvrängningen".
När det gäller exponeringen: bäst är givetvis att köra kameran i manuellt läge, och exponera exakt lika dant på varje bild. Kör inte vitbalansen på AWB, för då kommer bilderna att få olika färger.
Menar du färgerna? eller stichar programmet inte ihop dom korrekt?
Tänk på att vid panoramafotografering så ska man vrida kameran runt objektivets optiska nodpunkt, och inte runt stativgängan, annars så får man perspektivfel.
Objektivets optiska nodpunkt kan du hitta genom att ta sikte på t.ex. två stycken flaggstänger.
Om du lägger flaggstängerna i linje, så den bortre skymms av den närmre, och sen vrider kameran runt stativgängan så ser du att flaggstängerna "förskjuts" i sidled.
Om du lyckas vrida kameran så att flaggstängerna inte förskjuts i sidled så har du hittat nodpunkten. I praktiken så behöver man ett speciellt panoramastativ för att åstakomma detta på ett enkelt sätt.
Ju närmre objekten är, desto mer påverkas de av "perspektivförvrängningen".
När det gäller exponeringen: bäst är givetvis att köra kameran i manuellt läge, och exponera exakt lika dant på varje bild. Kör inte vitbalansen på AWB, för då kommer bilderna att få olika färger.
Dave
Aktiv medlem
ok detta med vitbalansen stämde, den är olika för olika kort. Men det hjälpte inte fullt ut. Det syns vart korten är sammanfogade och trots samma exponering, och nu: samma vitbalans så är himmelen olika på de fyra olika korten. Så det är alltså stativet som är boven då? Har ett enkelt billigt stativ. ett sådant panoramastativ, dyra saker??
och tackar för svaren förresten!
Dave
och tackar för svaren förresten!
Dave
andgi
Aktiv medlem
Hmm.. jag kan inte förstå hur stativet skulle kunna påverka himmelens utseende i någon större utsträckning. Eventuella perspektivfel borde märkas mest på föremål nära kameran.
Kan det vara så att ditt objektiv vinjetterar lite (dvs bilden blir något mörkare nära kanterna)? Jag märkte av det när jag prövade att ta panoramakort med min EF 28-105:a.
Kan det vara så att ditt objektiv vinjetterar lite (dvs bilden blir något mörkare nära kanterna)? Jag märkte av det när jag prövade att ta panoramakort med min EF 28-105:a.
Numeric
Aktiv medlem
När man tar kort för att göra ett panorama så kan man inte bara sätta ihop dom! Man måste se till att linjer i kanterna har samma vinkel. Det finns plugin till PS för att fixa såndant!
ladda hem detta plugin:
http://home.no.net/dmaurer/~dersch/PanoTools.zip
Det kan vara lite svårt att förstå sig på till en början men man får trixa fram och tillbaka lite med det så lär man sig.
Här kan du se en bild som jag gjort med hjälp av pluginet. Det tål att nämnas att jag inte alls moterade upp min kamera på nåt stativ och roterade den runt objektivets optiska nodpunkt!!! Jag höll kameran i handen och försökte bara hålla den så rakt som möjligt när jag tog bilderna. Jag tog 6 bilder tror jag. (nånting sånt iaf). Det blir antagligen mindre "pillande" med PS om man monterar kameran på ett korrekt sätt men det är inte nödvändigt!
http://w1.910.telia.com/~u91020672/Panorama02.jpg
(Bilden föreställer köket i min studentkorrodor)
//Eric
ladda hem detta plugin:
http://home.no.net/dmaurer/~dersch/PanoTools.zip
Det kan vara lite svårt att förstå sig på till en början men man får trixa fram och tillbaka lite med det så lär man sig.
Här kan du se en bild som jag gjort med hjälp av pluginet. Det tål att nämnas att jag inte alls moterade upp min kamera på nåt stativ och roterade den runt objektivets optiska nodpunkt!!! Jag höll kameran i handen och försökte bara hålla den så rakt som möjligt när jag tog bilderna. Jag tog 6 bilder tror jag. (nånting sånt iaf). Det blir antagligen mindre "pillande" med PS om man monterar kameran på ett korrekt sätt men det är inte nödvändigt!
http://w1.910.telia.com/~u91020672/Panorama02.jpg
(Bilden föreställer köket i min studentkorrodor)
//Eric
Senast ändrad:
kaw
Aktiv medlem
Jag har också märkt att himlen ofta inte blir exakt lik på alla delbilder trots samma exponering och samma vitbalans. Enda lösningen är alltså att korrigera för detta i efterhand.
Bra programvaror fixar det automatiskt. Manuellt i ett bildbehandlingsprogram och delbilderna i olika lager så brukar jag markera kring skarven som är ful och justera de två bilderna var för sig så de blir lika varandra. Samma procedur flera gånger om skillnaden varierar längs skarven.
Himlen är ju rätt långt bort så stativ och nodpunkt har inget med det hela att göra. Läs mer här: http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=2186
Bra programvaror fixar det automatiskt. Manuellt i ett bildbehandlingsprogram och delbilderna i olika lager så brukar jag markera kring skarven som är ful och justera de två bilderna var för sig så de blir lika varandra. Samma procedur flera gånger om skillnaden varierar längs skarven.
Himlen är ju rätt långt bort så stativ och nodpunkt har inget med det hela att göra. Läs mer här: http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=2186
Senast ändrad:
Numeric
Aktiv medlem
jaja visst är det så! Men jag orkar väl inte skriva en ny artickel om ämnet, man kan ju läsa i den i stället! Dessutom är jag novis innom panoramafotografering så jag kan inte säga att jag har full koll presis!!kaw skrev:
Riktigt så entydigt är inte läget, läs mer i min artikel.
Men det är en bra artickel du har skrivit!
//Eric