Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panorama, nyansproblem. PS CS6

Produkter
(logga in för att koppla)

HenryB

Aktiv medlem
Stichar ihop mina bilder med PS CS6 för att få ihop en panoramabild men ibland får jag nyansskillnader vilket sabbar allt. Vid fototillgällen kör jag allt manuellt, inklusive vitbalansen. Finns det några bra sätt att undvika detta eller är PS fel verktyg för jobbet?

Bifogar ett utsnitt av bilden, i mitten syns problemet.

Bilagor

• Panorama test.jpg
    Panorama test.jpg
    192 KB · Visningar: 94
Stichar ihop mina bilder med PS CS6 för att få ihop en panoramabild men ibland får jag nyansskillnader vilket sabbar allt. Vid fototillgällen kör jag allt manuellt, inklusive vitbalansen. Finns det några bra sätt att undvika detta eller är PS fel verktyg för jobbet?

Bifogar ett utsnitt av bilden, i mitten syns problemet.
Jag gör en hel del panoraman med hjälp av PS CS6 men har inte stött på det problem du beskriver. Eller inte upptäckt det i alla fall.
Själv kör jag nästan alltid "Automatisk" i photomergedialogen i PS och endast alternativet "Mixa bilder" ikryssat.
Jag använder LR och kör alltid RAW. Använder "Redigera i" från LR där jag markerar de bilder som ska ingå i panoramat. Bilderna kör jag "Återställ" på innan de skickas över till PS.
Vet inte om detta är till någon hjälp för dig. Själv ska jag börja leta nyansskillnader i mina egna panoraman:)

AWd

Jag gör en hel del panoraman med hjälp av PS CS6 men har inte stött på det problem du beskriver. Eller inte upptäckt det i alla fall.
Själv kör jag nästan alltid "Automatisk" i photomergedialogen i PS och endast alternativet "Mixa bilder" ikryssat.
Jag använder LR och kör alltid RAW. Använder "Redigera i" från LR där jag markerar de bilder som ska ingå i panoramat. Bilderna kör jag "Återställ" på innan de skickas över till PS.
Vet inte om detta är till någon hjälp för dig. Själv ska jag börja leta nyansskillnader i mina egna panoraman:)

AWd

Jag testade precis både med och utan "vignette removal". Det verkar som om att problemet blir mindre om man kör utan "vignette removal". LR har jag inte provat men skall ge det ett försök också ;-)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto