Annons

Panorama med OLYMPUS RAW codec för MS Win XP-SP3 & Vista

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
OLYMPUS RAW codec is the program to import and display the RAW data file (file extension is .orf) into Windows Vista or Windows XP. This can be used if your computer's OS is Windows Vista or Windows XP. Please check in the operation manual for your digital camera if this RAW data file works on your digital camera. If you cannot select RAW data file on the camera MENU, you cannot capture RAW data images.

Jag laddade hem Olympus codec för att se om "Utforskaren" kunde visa Olympus .ORF-filer i Win XP, men icke. Förmodligen krävs MS Vista för det. Såg notisen om Windows Live Photo Gallery, så jag installerade denna efter att ha hämtat från Windows Live Essentials suite, där nu även Movie Maker ingår. Visserligen är jag inte intresserad av ytterligare ett bildvisningsprogram, så det enda som hindrade mig från att avinstallera rubbet, var en blänkare om en panoramafunktion.

Det intressanta i kråksången är att man kan göra ett panorama direkt från Olympus raw-filer, från .ORF med nämnda codec. Dessutom så är det Olympus som står för denna, så att färgerna blir som förväntade. Dock med en brasklapp om att förmodligen parametern GRADATION=AUTO för de nyare kamerahusen E-3, E-420, E-520, E-30, E-620 nollställs.

Jag har gjort några panoramabilder med filer från E-400, vilka imponerar. De blir nästan lika bra som med programmet Hugin, som är mitt referensverktyg. Hugin som är open-source, har många olika parametrar som behöver ställas in, så det tar lite tid att lära sig. Hugin tar dock inte raw-filer, utan matas lämpligen med .TIF filer. Hugin jobbar snabbt fram resultatet, kanske 10ggr snabbare än MS variant. På vanligt MS manér, så är allt automatiserat med Windows Live Photo Gallery. Tiden det tar för en körning spelar dock mindre roll, dels för att man inte gör så många panoramabilder, dels för att det enda som behövs är att trycka på knappen och vänta på det utmärkta resultatet.

Ref:
 
Microsoft ICE

Fick rekommenderat ytterligare ett program till att göra panoramabilder, vilket fungerar mycket bra. Naturligtvis fyller den ju inte igen luckorna, där man önskar att man hade tagit några fler bilder. Programmet erbjuder fler möjligheter än vad som brukar finnas inbyggda i själva kamerorna.

What is Image Composite Editor?
Microsoft Image Composite Editor is an advanced panoramic image stitcher. Given a set of overlapping photographs of a scene shot from a single camera location, the application creates a high-resolution panorama that seamlessly combines the original images.

Ref:
 

Bilagor

  • P202045-51_stitch400.jpg
    P202045-51_stitch400.jpg
    41.7 KB · Visningar: 165
PS har stöd för att klistra ihop bilder. Det måste finnas viss överlappning för att det skall fungera.
 
MS Image Composite Editor fungerar riktigt bra. Jag använder mest det programmet för att göra panoraman. Ett annat bra program är Canon Photostich, som egentligen förutsätter att man har tagit bilderna med just en Canon...fast med lite manuella grepp fungerar det bra även för bilder tagna med Olympus E-3 och min utslitna Minolta A2.

Jag har också provat panoramfunktionen i Zoner Photostudio. Det innehåller en panoramasnickrarfunktion till och med i gratisversionen, och den förefaller också lovande. Jag har dock inte mer än smakat på vad Zoner kan i det avseendet (Underbart program, för övrigt; det håller på att segla upp som min egen favorit bland bildbehandlarna. Proffsversionen Zoner Pro är till och med bra på att konvertera ORF-filer till 3x16-bitars-TIF, fast objektivkorrigeringarna får man inte med. Det löser man genom att använda instickmodulen för Photoshop i Zoner Pro.) .
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.