Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panorama bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Photo-fun

Ny medlem
Hej
Ny här på denna fina fotosida.
Vad tycker vi om denna Panorama bild var kritiska.

Bilden är hela 13097 x 980 pixlar 5,8 Mb
http://www.thailandbilder.se/bangkok-thailand_panorama.jpg

Info om bilden.
panoramabilden från Baiyoke Sky hotell i Bangkok Thailand.
Bilden eller dom 28 bilderna som hela bilden består av är tagna den 12 augusti 2007 men en Nikon D200 kamera och en Nikkor lins 18-200 VR. Kanske inte optimal för detta jobb man var det jag hade när jag var där uppe så det fick bli det.
Panoraman är förminskad till 13097 x 980 pixlar för att få plats här på sidan originalet är 52000 pixlar bred.

Filen på bilden blir 166 cm x 12,5 cm om man printar ut den i 200 Dpi.

Och originalet skulle bli 6,6 meter x 50 cm i 200 Dpi.. Vilket är mycket hög upplösning i denna storlek.
 
Visst är det tjusigt!
En del böjda linjer skapar lite roliga effekter om man tittar noga. Den tvärgående motorvägen ser till exempel ut att vara vågformad - ömsom bred och ömsom smal. Sånt är ju svårt att undvika med inte helt raktecknande objektiv.

Hur har du gjort förresten - är bilderna du tagit stående eller liggande och hur mycket överlappning har du sett till att ha?

mvh
Tomas
 
Mycket snyggt, jag hittade också en del byggnader som var onaturligt böjda. Däremot lade jag inte märke till om det var några variationer i ljus och komposition vilket är bra.

Hittade köpcentret Big C nånstans mitt i, som gamla B&W i sverige ungefär fast BILLIGT.
 
Tomas
(Sånt är ju svårt att undvika med inte helt raktecknande objektiv)
Raktecknande objektiv ska det ju inte vara då får man böja bilderna i PhotoShop, Det finns många bra andra program till detta men problemet är ju att många av dom program kan inte hantera så stora bilder som denna i över 55000 pixlar.
Alla bilderna är tagna i stående på fri hand runt ett torn så inga stativ här inte. och dom är ca 10 till 20 % överlappning. Svårt att veta när dom är tagna på frihand men en av dom har bara ca 0,5% överlappning och det är där skarven ligger just nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.