Annons

Panorama, bästa arbetssätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maua

Aktiv medlem
Jag gjorde ett försök för ett tag sen med att sammanfoga 12 bilder tagna på ett landskap. tanken var att få en bild som skulle klara en bautaförstoring att ha på väggen. Jag började sammanfoga i CS3 men min skruttiga dator totalvägrade hantera den enormt stora filen som genererades. Körde med full upplösning (10.1Mp 400D)

Hur ska man göra för att datorn ska orka? Ska jag först konvertera från RAW till jpeg? Jag ville redigera bilden efter sammansättningen för att få ett bra resultat. Ska jag i stället redigera innan konvertering?

Datorn ska sägas är en gammal dual core 2,6 med 2 gig minne.

Tips mottages tacksamt!

Jag gjorde ett försök för ett tag sen med att sammanfoga 12 bilder tagna på ett landskap. tanken var att få en bild som skulle klara en bautaförstoring att ha på väggen. Jag började sammanfoga i CS3 men min skruttiga dator totalvägrade hantera den enormt stora filen som genererades. Körde med full upplösning (10.1Mp 400D)

Hur ska man göra för att datorn ska orka? Ska jag först konvertera från RAW till jpeg? Jag ville redigera bilden efter sammansättningen för att få ett bra resultat. Ska jag i stället redigera innan konvertering?

Datorn ska sägas är en gammal dual core 2,6 med 2 gig minne.

Tips mottages tacksamt!

Prova något annat program, jag har lyckats med större filer med Hugin och Irfanview. Irfanview användes bara till cropningen.

Panoramor är roliga, om du inte kommer till skott med väggtrycket kan jag rekomendera Microsoft ICE där du kan göra sådanna här.

http://www.gilen.ch/bilder/panorama/Stonehenge_Silverlight/

/Karl

Prova något annat program, jag har lyckats med större filer med Hugin och Irfanview. Irfanview användes bara till cropningen.

Panoramor är roliga, om du inte kommer till skott med väggtrycket kan jag rekomendera Microsoft ICE där du kan göra sådanna här.

http://www.gilen.ch/bilder/panorama/Stonehenge_Silverlight/

/Karl

12 bilder låter ärligt talat inte som en svår uppgift för din dator. Vad hände, hängde den sig? Jag har gjort jättebilder med 80-100 st (á 12.1 mp) på min förra dator som hade samma prestanda som din (fast med 4 GB Ram). Det hände ibland att jag trodde den låst sig, men en kväll lät jag den stå och tugga och på morgonen hade jag ett färdigt panorama.

Förra veckan sydde jag ihop en bild från ca 170 bilder. Det tog ett antal timmar, men det gick bra. www.prepix.se/prepix.html

Nu sikar jag på en bild som ska bli ungefär 10 gigapixlar. Till det krävs andra program än Photoshop. T.ex. "Autopano Giga". Bra och snabbt, kostar ca 1200 :-

ANNONS