Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panik!

Produkter
(logga in för att koppla)

HiB

Ny medlem
Hallå alla glada som sitter här på lördagskvällen!

Jag har hamnat i lite problem. Skall ägna kvällen åt att framkalla film och har köpt nytt fix. Strax innan jag skulle börja blanda såg jag att det står "hardening powder fixer" på burken. Det är Kodaks Sodíum Fixer. Kan jag köra med detta? Vad innebär hardening, ställer det till det för mig på något sätt? Jag är mycket tacksam för ett snabbt svar.

/Henrik inloggad hos Pappa (HiB)

Simma lugnt och framkalla dina filmer och fixera som det står. Härdande fixersalt är helt OK, Gör emulsionen litet motståndskraftigare - sägs det. Svårt att testa men det förstör definitivt ingenting.
Us

Tackar och bockar!! Nu är det bara att köra. 10 spännande rullar att soppa!!

Återigen TACK!! HeBl

Sonnaren skrev:
Simma lugnt och framkalla dina filmer och fixera som det står. Härdande fixersalt är helt OK, Gör emulsionen litet motståndskraftigare - sägs det. Svårt att testa men det förstör definitivt ingenting.
Us
Nej, det förstör ingenting, men eftersom emulsionen inte sväller som vanligt (det är det som är vitsen med härdningen) försvåras sköljningen. Använd HCA (1+4, 2-3 min) och skölj längre än normalt: 15-20 min (i stället för 5 min).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar