Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Paneltyp på LAPTOP, IPS kontra OLED

Produkter
(logga in för att koppla)

C R

Medlem
Hej!
Ska köpa ny laptop.
Min fundering är när det gäller paneltyp (skärm)
Ska man välja typ IPS eller OLED med tanke på svärtan i en OLED-skärm?
Hur kan detta ev påverka när jag hanterar bilderna i Lr Classic?

Har precis köpt en Asus med OLED.

Suveränt bra skärm om du frågar mig.

• Gilla
Reaktioner: C R
Var i samma situation som du men slog till häromdagen på en Dell XPS 16" men disponerade utgifterna lite annorlunda, i stället för OLED-skärmen lade jag `krutet´ på processor och grafikkort samt nöjde mig med 1TB SSD.
Hur jag tänkter, jo jag är van vid en extern `foto-skärm´ så då nöjer jag mig med IPS på datorn. Vidare klarar jag mig med 1TB då externa SSDiskar bara blir större och billigare. Såg att de börjat bygga datorn och levereras 11/12

/Stephan

• Gilla
OLED är lysande på flera sätt men det påverkar väl inte något särskilt. Eller, det kan det göra; det beror på hur du brukar hantera dina bilder.
Du kommer förstås att upptäcka att svart är svart på en OLED medan det är mörggrått på andra skärmar. Det är lätt att tänka på sig själv så jag gör det i det följande. Eftersom riktig svärta inte synts på skärmen så har jag alltid haft koll på histogrammet för att se att allt verkar rimligt. Med OLED-skärm fortsätter jag med det, på samma sätt alltså fast nu ser allt lite bättre ut eftersom bilderna visas med mer dynamik.

Kanske tänker du på något annat?

• Gilla
OLED är lysande på flera sätt men det påverkar väl inte något särskilt. Eller, det kan det göra; det beror på hur du brukar hantera dina bilder.
Du kommer förstås att upptäcka att svart är svart på en OLED medan det är mörggrått på andra skärmar. Det är lätt att tänka på sig själv så jag gör det i det följande. Eftersom riktig svärta inte synts på skärmen så har jag alltid haft koll på histogrammet för att se att allt verkar rimligt. Med OLED-skärm fortsätter jag med det, på samma sätt alltså fast nu ser allt lite bättre ut eftersom bilderna visas med mer dynamik.

Kanske tänker du på något annat?
Hej!
Nej, det var kring detta jag funderade.
Har i princip "alltid" histogrammet aktiverat i framkallamodulen.
Tack för svaret, lutar nog mote en OLED med hänsyn till ditt och överiga svar i tråden

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar