Annons

Panasonic samre marke?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus-a

Medlem
Hej.
Ursakta bortkomsten av svenska specialbokstaver. Ar utomland just nu...

Jag ar i akt med att skaffa mig en ny kamera och har blivit alldeles sald pa Panasonic Lumix TZ5.
Har forskat runt kring kameran sa gatt jag kunnat och inte hittat nagot att klaga pa.
Men nar jag kom till det har forumet sag jag att nagra marken som Sony, Canon osv. far egna forum medan andra marken far trangas i ett gemensamt forum. Det for mig till fragan om det finns nagon rangordning i kameramarkesvarlden? Ar Canon battre an Panasonic? Jag forstar att alla marken inte kan fa en egen rubrik men undrar om det gar att generellt saga att ett battre ar battre eller har egenskaper som andra inte har eller passar battre till specifika saker.

Tack /Magnus
 
Det är bara att se på antalet diskussioner. Övriga har drygt 800 sammanlagt, Canon och Nikon har runt 11000 ihop. Panasonics kompakter är säkert minst lika kassa som de från Canon och Nikon.
 
Panasonics kameror är knappast sämre än andra kompaktkameror, men det är ett fabrikat som inte tycks vara riktigt accepterat på fotosidan.se. Lika lite som kompaktkameror i stort. Det viktiga tycks i många fall vara att det står de "rätta" bokstäverna på kameran och den är en systemkamera i den övre prisklassen. :)
 
Vi har en Panasonic TZ3 på jobb som jag använder med jämna mellanrum. Det enda jag har att klaga på så här långt är att det inte finns några manuella inställningar.
Men bilderna blir bra och zoomen är ju grym och TZ5 lär ju inte vara sämmre, så jag kan inte annat än att rekommendera Panasonic
 
Tack for det.

Jag jamforde TZ5 med FZ18 och tankte pa det dar med manuella installningar, plus att den har 18x zoom.
Vore FZ18 ett battre kop an TZ5?
Eller ar det smartare att borja med en helkompakt och kopa en rejal system nar penningpungen och intresse och kunskap vaxt till sig?

Fint inlagg Gunnar!
Forum ar val alltid forum...
 
Det är nog bara du som kan avgöra om du behöver en TZ5 som är kompakt, eller en FZ18/28 som inte är lika kompakt men som har längre zoom.

Angående manuella inställningsmöjligheter är minsta inställbara bländare f8, och skärpedjupet är alltid stort även på största bländaren med kompaktkameror (vilket både TZ5 och FZ18/28 är), så vitsen med manuella möjligheter är inte lika uppenbar som på en systemkamera. Men det skadar ju inte för det om kameran kan köras manuellt. Om man väljer mellan kompakta mått på kameran eller manuella möjligheter skall man nog fråga sig hur ofta man verkligen kommer att köra manuellt. Mycket tar ju exponeringskompensationen hand om lika väl, och det har ju den automatiska kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.