Annons

Panasonic Lumix DMC-G2 vs Canon EOS 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

Repos

Ny medlem
Panasonic Lumix DMC-G2 vs Canon EOS 550D

Nu har jag tittat på dom här två kamerorna och jag är väldigt osäker på vad deras fördelar och nackdelar är.
Är de någon här som har erfarenheter och kan berätta åt mig?
En av dom ska de bli, tror jag...

Mvh Mia
 
Har du verkligen tittat på dem? I verkligheten, alltså? Jämför man sökarna så är det iaf för mig ganska lätt att välja.
 
Hmmm

Nä jag har bara sett G10 och EOS 1000D i verkligheten.
Vi har inte så många affärer här, endast Elgiganten som säljer kameror.
Så jag har bara kunnat kolla på nätet.

Säg, vad tycker du?

Tack på förhand.

Mvh Mia
 
Gå in på dpreview och gör en jämförelse sida vid sida så får du lite mer fakta.
Sedan beror ju valet på vad du tycker är viktigt med ditt system;
Bildkvalitet - ganska lika även om Canon har något större pixlar
Vikt - Canon 530gr Panasonic 480 gr
Systemutbyggnad - Canon har ett betydligt större objektivprogram även om du med Panasonic får tillgång till Olympus och andra leverantörer av 4:3 och micro 4:3 linser.

Listan kan göras lång men som sagt titta på dpreviews hemsida - http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp
//Leif
 
EOS 550D är utan tvekan den överlägsna kameran även om man väger in ett antal faktorer. Jag skulle börja med bildsensorn, sökaren, objektivurval.........etc,etc.

Ser att kameran kostar 7.990:- i paket med objektivet 18-55 /3,5-5,6 IS hos ett flertal ledande fotohandlare.
Var mycket uppmärksam att du får objektivet med bildstabilisering ( IS märkt ) med paketet, annars tycker jag att det är lurendrejeri.

Det medföljande objektivet är mycket bra om något kort . Gillar man lite mer actionfoto går det ju alltid att komplettera med ett EF 70-200/4 L IS USM eller att bara köpa huset samt välja ett EF-S 18-200/3,5-5,6 IS från början.
 
Jag har en Panasonic G1, föregångaren till G2, men vädigt lik denna.

Den elektroniska sökaren tycker jag är alldeles utmärkt. I alla fall vid utomhusfotografering när det inte är mörkt. Inomhus är den lite tråkig. Jag upplever den som relativt stor att titta i. Och det går lätt att fokusera med mina gamla manuella objektiv med sökaren. Bländar jag ner så ljusar kameran upp sökaren (fungerar till en viss gräns, sedan blir uppdateringshastigheten dålig).

Jag har en adapter för mina manuella Canon FD-objektiv (de som tillverkades innan EF och EOS). Det var orsaken till att jag valde den här kameran, det är hur roligt som helst att kunna använda de gamla objektiven. Tänk ett gammalt FDn 50mm f1.2L på den utan att det kostar skjortan.

Kitobjektivet (14-45) som följde med är förbluffande bra. Efter allt jag läst på Fotosidan om dåliga kitobjektiv så visade sig det här vara ett undantag, det är bra. Och det har bra bildstabilisering. Även 20/1.7 är väldigt bra. Men telezoomen jag köpte kommer jag inte överens med, eller så är det jag som inte lärt mig hantera autofokus. Och den manuella ringen saknar känsla. I varje fall så väljer jag ofta att ta med ett manullet fokuserat objektiv istället, då styr jag själv vad som händer.

Kameran är liten och lätt. Men jag tycker inte om att sensorn är oskyddad när man byter objektiv. För mig som är van vid lite enklare analoga kameror så är menysystemet också en smula besvärligt att hitta i, speciellt om det ska gå snabbt. Men att man snabbt kan exponeringskompensera gillar jag. Och det finns en knapp på ovansidan där man kommer åt de viktigaste valen, t ex känslighet. Bilderna tycker jag håller tillräckligt bra kvalitet för mina behov.

Men jag har faktiskt inte bestämt mig för om jag ska fortsätta bygga på systemet eller satsa på ett märke där det finns bra teleobjektiv. Som resekamera är den perfekt så jag är glad att jag köpte den.
 
lätt val

nä de är lätt val att välja Canon, objektivurvalet för Canon är mycket större både nya som begagnade objektiv och andra tillverkare som Sigma, Tamron och Tokina. Sen har Canon större censor som ger mindre brus på hga ISO.

ps Eos 500 med 18-55mm objektiv kostar nästan de samma som G2, 550D är lite dyrare och kräver större minneskort efter som den har 18MP som är överdrivet för hobby bruk tycker jag.
 
Senast ändrad:
Som filmande systemare då?

Hej! Var just och klämde på flera av Panasonics modeller idag. Kikade även på NEX-3 från Sony. Är själv på jakt efter någon "systemliknande" som både ger bra bilder och bra FILM där det finns autofokus tillgänglig under filmningen. Fick för mig att det var därför du ville jämföra dessa kameror, då 550D tydligen ska vara riktigt trevlig på området med 25P med mera, och nära 7D filmkvalitet om inte samma.

Vad har ni att säga om den biten. Nu har jag dragit in en spekulant till (NEX-3), men då för att jämföra filmfunktionerna. Alltså, ska du mest fota - så är nog Canonkameran så given den kan bli!! =) Anledningarna har nämnts ovan..hehe.

Må gott!

fredde
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.