Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

panasonic lumix dmc-fz72 (60X)

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_41

Medlem
Hej på er
Köpte denna kamera pga av macro samt långzoomen.har 30dagar på mig o testa den.har sett att man kunde fota solen samt månen men har ej lyckats med skärpan dock sett det på youtube.nån som vet litta hur man ställer in eller kan rekomendera en annan modell med just macro o långzoom till vettigt pris
mvh
thomas

Jag antar att du menar att fokus hamnar fel. Tänk på att hålla kameran stadigt då du zoomat in till max då detta även hjälper fokuseringen att hitta rätt. Just vid månfoto är det också lätt att överexponera så att månen blir detaljlös då himlen runt om är mörk och lurar exponeringsmätaren. Prova att använda exp komp (+/- knappen) och underexponera.

FZ72 har samma förutsättningar som andra långzoomkompakter med liknande zoom så det är snarare handhavandet mer än val av kamera som lär vara kritiskt åven om det givetvis finns enstaka "måndagsexemplar".

tack för du besvarade .
ja det är det jag undrade .
I många lägen jag ställer in om det är på "P"(ae för program) eller IA(intelligent auto) så när jag zoomar tex just himlen eller månen så står där i rött 1.5m-8 fast 8an e på sidan om du förstår mig..har försökt kolla upp vad det betyder men ej hittat nåt..vill gärna fota himlen men den påpekar om "avståndet"?

vill verkligen lära mig för fotografera så alla tips e välkomna

men tycker denna kameran e riktigt sjust men många finesser .tar tid o lära mig bara

Åttan på sidan är oändlighetstecknet - om det är rött skulle jag tolka det som om kameran inte hittar fokus. Du får ha månen i mitten av bilden och hålla väldigt stadigt. Annars finns manuell fokus. iAuto bör du nog inte använda då exp komp kanske blir inaktiv. P läge går bra men en minus exp komp 2-3 EV behövs sannolikt för månen då himlen runt om är mörk och lurar exp mätaren. Det är en bra idé att lära sig kameran med att testa på motiv där du får fokus och lek med inställningar. Köp även en fotobok eller t o m ta en fotokurs.

förstår inte riktigt vad du menar med minus exp komp 2-3 EV.
Absolut skall jag ordna lite fotoböcker och även ordna ett stativ till kameran
finns det nån inställning för att få mer färg/värme innan man tar en bild eller får man göra det i efterhand?

Man får gå in i menyerna på JPEG inställningar och där kan man välja t ex lanskap för mer färgintensitet. För varmare förger går man in på vitbalans (WB). Jag tror en genomläsning av manualen (PDF på nätet) och en allmän fotobok vore på sin plats. Där kan man läsa sig till det mesta.

funderar lite på o lämna tillbaks denna o spara ihop till en canon powershot sx60 hs.fick höra att skall du lära dig om fotografering så e detta en bättre kamera

Fördelen med superzoomkompakter som t ex FZ72, SX60HS, P900 är att man får extrem zoom på telesidan i ett relativt billigt och kompakt paket. Visst är det skoj att fota månen t ex.

Däremot, för de flesta är bra bildkvalitet mellan 24-200mm det som spelar roll i vardagen. En kamera med större sensor (och i regel tillgång till mycket mindre tele om inte priset och vikten skall skena iväg) ger bättre bildkvalitet och mer att kunna ställa in och justera om man skall lära sig foto. I det hänseende kan en systemkamera med micro 4/3rds sensor, APS-C eller småbild ("fullformat") vara ett bättre val. Man kan köpa begagnat av fotobutiker och då få garanti. T ex en D7000 (Nikon) kan man få för ca 3000kr och sedan en normalzoom på motsv 27-155mm (18-105) för en tusenlapp. Sedan kan man skaffa en 50/1,8 för under eller runt tusenlappen för porträtt.

Detta sagt, och med förbehåll att sensorn i en superzoomkompakt som t ex FZ72 gör att bländarjusteringar mm inte syns, så etbjuder en sådan kamera stor flexibilitet och gör bra ifrån sig för månfoto, solnedgångar och vardagsfoto i hyfsat ljus ffa om man ämnar kolla på bilderna på datorskärm, TV eller göra blygsamma förstoringar. Vi på FS är lite av nördar som gärna vill kunna ha utrymme att justera bilden i datorn i efterhand och kunna skriva ut större utskrifter. Lär man sig sin kamera och inte har sådana krav erbjuder FZ72 mycket för vardagsfotografen och en annan superzoomkompakt kommer mer att påverka på marginalen än att göra avsevärda skillnader.

Återigen, allt är kompromisser, kan man leva med max 400mm tele och vill ha en kamera utan utbytbar optik men vill ha ännu bättre bildkvalitet kan man titta på 1" kompakter vars sensorer är ca 4x så stora som de i FZ72 och SX60HS och därmed erbjuder bättre bildkvalitet - då t ex Panasonic FZ1000 för lite under 6000kr.

tackar för infon.
har lämnat tillbaka fz72.
går verkligen igenom vad jag är ute efter och det är

kunna zooma in på bra avstånd och ändå med bra skärpa och kvalitet.
kunna ta bra macrobilder med skärpa o kvalitet.
filma i hd.

kan max lägga ut 5000kr
måste finnas nån som uppfyller det för d priset.

du nämde D7000

finns där fler modeller som du kan rekommendera för runt 5000?

fastnade lite för Canon PowerShot SX60 HS men vill gärna kolla upp fler innan jag bestämmer mig

Canon SX60HS utgör som jag skrev inga egentliga fördelar gentemot FZ72. Jag tror du får bättre hjälp om du berättar vilka krav du har och kanske då ställer frågan i en ny tråd då superzoomkompakter som rubrik nog inte får så många svar samt att den nu inte längre är aktuell. Hur ser kravlistan ut? Behöver du:
1. Fota månen i kraftig förstoring (eller mer en kul grej)?
2. Fota djur på lite avstånd (fågel är en helt annan femma och kräver i regel väldigt mycket dyrare grejer)?
3. Fota sport?
4. Makro har du nämt - menar du blommor eller insekter i närbild?
5. Hur stor får den vara - spelar storleken någon roll?
6. Behöver du fota utan blixt på kvällen eller i dåligt ljus?
7. Hur skall bilderna visas - på datornskärm/TV eller små (10x15 eller 10x13cm kanske upp till A4) utskrifter eller vill du förstora A3 eller större?

Om du utgår från kravlistan och kanske rangordnar i en öppen fråga om kameratyp/ vilken kamera kan du nog få mer förutsättningslösa svar som inte grundar sig utifrån en specifik modell.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto