Annons

Panasonic GX1 vs G3

Produkter
(logga in för att koppla)

FouFoto

Aktiv medlem
Har idag en GF2 och funderar på att uppgradera/komplettera med nytt hus. Spanat in nya GX1 men efter en kort orientering fann jag att G3 verkar vara minst lika bra som GX1. G3 har ju vinklingsbar lcd, elekronisk sökare och är dessutom billigare. G3 marginellt större än GX1. Monterar man tillbehörssökaren till GX1 så skiljer det inte många millimeter/gram.
Prestandamässigt ska de väl vara i princip likadana?

Varför GX1 när G3 finns?

GX1 är nog för att det ibland kan bli för stort i fickan med sökarhuset på G3 eller för att man gillar approachen att plåta med skärm. Med tillbehörssökaren så vinner man väl ingenting på GX1 jämfört med G3, dessutom blir ju GX1 då dyrare. Just den vinklingsbara skärmen kan nog vara det som avgör för många.
Bildkvalitén kan inte jag se skillnad på, det är ju samma sensor, även om de kanske skruvat en aning mer på programvaran i GX1.

Jag tycker iofs att varken GX1 eller G3 är en "fickkamera" utan snarare en "hänga kring halsen" kamera. Då är det främst vikten som är avgörande. Och där skiljer det inte många gram. G3 väger 64 gram mer än GX1. Och då är inte den externa sökaren monterad på GX1....

Sökaren GX1

Med sökaren kostar ju GX1 drygt 3000kr mer än G3. Någon som vet skillnad på Panasonic DMW-LVF2-sökaren och den inbyggda i G3?

Ja, om du ska hänga den runt halsen så finns det ju ingen som helst anledning att köpa GX1 tycker jag. Jag har en GF1 som andra kamera och med pannkaksobjektivet på har jag den för det mesta i jackfickan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar