Annons

Panasonic FZ5 för action foto med hundar

Produkter
(logga in för att koppla)

Leonberg

Ny medlem
Hej,

Efter att ha ägt en Nikon D70, som jag var ganska nöjd med men som fick stanna hemma väldigt ofta grundat vikt och volym, så har jag nu börjat jakten efter en ny digitalkamera.

Primärt behov är fotografering av mina hundar i rörelse, mer specifikt mina två Leonbergers och deras Leon-vänner. Därutöver normal semester fotografering. D70:an fungerade sisådär och för optimal prestanda så skulle den stora plånboken upp för inköp av ljuskänsliga objektiv.

Ni med Panasonic FZ5:an, skulle detta fungera? Även i skugga?

Lurar lite på en IXUS 700 också, mest beroende på storleken (eller avsaknad av storlek). En Ixus 700 skulle alltid följa med, men är orolig för att optiken inte hänger med om hundarna inte befinner sig i direkt solljus.

Tacksam för svar

Eftersom hundarna springer runt väldigt fort så tycker jag att det inte är någon mening med anti-skak-kamera. Den tar därmed med längre slutartider, och hundarna kan bli suddiga.

Jag vill istället föreslå att du köper en kamera som har hög ljuskänslighet. Det finns en som kan ta vid väldigt höga ISO (ger korta slutartider) och ändå ger väldigt lågt bildbrus. Det är kameran FUJI F10. Edit: (i förhållande till andra kameror med små bildsensorer)

Här är ett test på den där man faktiskt jämför mot en D70, och F10 står sig förvånansvärt väl mot den i både brus- och upplösningshänseende.
Kolla http://www.dcresource.com/reviews/fuji/finepix_f10-review/index.shtml

Johan Lindroos skrev:
Eftersom hundarna springer runt väldigt fort så tycker jag att det inte är någon mening med anti-skak-kamera. Den tar därmed med längre slutartider, och hundarna kan bli suddiga.

Nej. Anti-skakfunktionen är en bonus utöver allt annat. Den ger dig möjlighet att använda längre slutartider, men funktionen gör inte att slutartiderna blir längre. På samma sätt som ett stativ inte gör slutartiderna längre. Problemet är att motivet hinner röra sig.

FZ5 kan ibland ta tid på sig att fokusera vid dåligt ljus, speciellt vid långa brännvidder. Det finns en förfokuseringsfunktion där man trycker på en knapp för att fokusera, sedan behålls den avståndsinställningen, men jag har inte använt den så mycket.

FZ5 kommer troligen att vara sämre än din D70, både när det gäller autofokus och dåligt ljus. Men den är ju betydligt mindre och lättare.

Ursäkta min luddiga formulering.

Naturligtvis blir det inte längre slutartider bara för att kameran har anti-skak.

Menade mer såhär:
Det är just det med att motivet hinner röra sig och bli suddigt när slutaren är öppen som ibland kan göra det till fördelar att kunna använda kortare slutartider och då gärna med en kamera som inte ger så mycket bildbrus.

Kombinationen anti-skak samt lågt brus vid hög ljuförstärkning skulle förstås vara ännu smuttare.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar