Annons

Panasonic FZ28 - kass i videoläget

Produkter
(logga in för att koppla)

McRegor

Medlem
Hej,
Köpte en Panasonic FZ28 för ca: 3 månader sedan. Tänkte ha den som "mellankamera" eftersom lilla Ixus:en inte riktigt täcker allt och EOS:en är en "aning" tyngre och bara får hänga med när behovet så påkallar.
Dessutom men inte minst för att ha som en enklare filmkamera i samma "förpackning" som stillbildskameran.
Har inte testat filmfunktionen speciellt djupt förrän för en vecka sedan och då blev jag synnerligen medveten om att ljudkvaliteten är fullständigt kass. Den har mycket svag ljudnivå och det ljud som trots allt produceras är väldigt burkigt. Min lilla Ixus är rena HiFi-inspelaren jämfört med denna Panasonic!
Tog då kontakt med deras Helpdesk och fick så småningom veta att det var en känd egenskap. Även deras eget "test-ex" hade väldigt låg ljudnivå vid inspelning. Dock ansåg dom inte att det var ett tillräckligt skäl för återköp utan detta var i första hand en stillbildskamera - om jag ville filma skulle jag ha köpt en filmkamera tyckte dom. Ja, då kan man fråga sig varför man bl a gör reklam för att den har 720p-filmläge ? Och ville jag gå vidare med att kräva återköp så var det handlaren jag skulle vända mig till sa dom - Panasonic avvisade alltså detta krav och kunde bara konstatera kamerans dåliga ljudegenskaper. Jag å min sida ansåg att det rimligen inte var handlarens problem utan ett konstruktionsfel på kameran (jag har testat ett till ex med samma resultat) men tyvärr så kom jag inte längre med Panasonic. Mycket tråkigt för det är en tillverkare som jag hittills hyst den största respekt för.
Hursomhelst - till min stora förvåning så erbjöd sig min handlare (håll i er - det var Siba) att faktiskt ta tillbaka kameran om den var i nyskick (vilket den är) och att jag skulle få ett tillgodohavande. Heder åt Siba för det erbjudandet !
Men nu till frågan - är det andra som upplevt samma sak ? I så fall gissar jag att inte heller ni hittat någon lösning för Panasonic hävdar att det inte finns någon programvaruuppdatering som löser detta.
Problemet om jag skulle återlämna den är att hitta någon annan modell som f ö matchar FZ28 och i rimlig prisklass. Den enda jag f n spontant kommer på är Canon Powershot SX1 Is med den är ju avsevärt dyrare tyvärr och f ö knappast bättre. Vill ju gärna ha 720p eller 1080p-filmning och då minskar intressanta alternativ kraftigt. Något annat tips på en bra och kompakt "lång-zoom" till vettigt pris ? Eller är det så illa att det bara är att svälja förtreten och köra vidare med Panasonicen och strunta i ljudet vid filminspelningen ?
Jag gillar ju kameran f ö - det är bara detta med det närmast obefintliga ljudet...
Hälsningar
Roger
 
Jag har inget svar utan vill hänga på med mer frågor. Funderar just på denna kamera för film- och stillbild i samma. Det är väl inte så väl att man kan hänga på extern mic? (Antagligen vet du och hade skrivit om det i så fall.)
Hur står sig filmkvalitén mot en filmkamera, i samma prisklass? Har läst att film kräver mkt minne med FZ28. Har filmkameror fler valmöjligheter för lagringsformat, kvalitet och antal MB/minut ?
Bör jag hellre välja en filmkamera? (Vi har iofs. redan andra stillbildskameror)
 
Hej,
Jag fick möjlighet att lämna tillbaka kameran vilket jag också gjorde. Köpte istället en Canon Powershot SX10. Den filmar dock inte i HD men gör filmjobbet bättre i allt övrigt och är mera "konfigurerbar" i filmläget. Idag skulle jag nog istället valt efterföljaren till min nämligen Canon Powershot SX20. Skillnaden jämfört med min är främst att den modellen filmar i 720P samt har HDMI-utgång. Panasonic har ju en efterföljare - FZ38 - som jag tror har förbättrat just ljudkvaliteten avsevärt.
Men en mycket stor fördel med Canon jämfört med Panasonic är den vinklingsbara displayen - en mycket användbar finess som man inte skall underskatta. Jag förstår fortfarande inte varför bl a Canon inte infört den finessen på sina systemkameror som har "Live view" - i så fall skulle min gamla EOS bytas ut direkt.
Generellt kan man säga att för "normala" fotograferingsförhållanden så ger dessa långzoomare i många fall i stort sett lika bra resultat som en systemkamera. Visst - på höga ISO får du bättre resultat med en systemkamera och om du skall fotografera snabba rörelser - sport t ex - så är också systemkameran överlägsen främst genom att den är snabbare och har avsevärt bättre sökare - och inte minst manuell zoom vilket jag klart föredrar. Men i de flesta övriga situationer gör dessa kompakta långzoomare ett utmärkt jobb och man har ett imponerande brännviddsomfång till sitt förfogande och detta i kombination med en effektiv antiskak-funktion gör att jag använder denna kamera oftare än min EOS. Sen finns det ju också ännu kompaktare långzoomare som kanske gör ett närapå lika bra jobb.
Beträffande bildkvalitet kontra rena filmkameror så räcker den för mig men där måste man nog kolla själv. Jag prioriterar alltid stillbilderna men jag ville samtidigt ha en rimligt bra filmfunktion så att jag slipper dra med mig flera kameror och då tycker jag att denna typ av kameror är utmärkta kompromisser. Ärligt talat har jag svårt att se nån framtid för den rena filmkameran i dessa lägre prisklasser när vanliga digitala stillbildskameror blir alltmera kompetenta även inom video-området. Filmar man mycket så skulle jag tro att man skall välja en renodlad HD-filmkamera men filmar man "till vardags" är jag övertygad om att du blir fullt nöjd med denna typ av kamera - dock inte med FZ28 p g a dess usla ljudfunktion.
Jag kör med ett 16 GB minneskort och det räckte bra även i Panasonicen.
Hälsningar
Roger
 
Senast ändrad:
Tack för ett utförligt svar.
Jag svepte in hos en elektronikhandlare idag och frågade. Det mynnade ut i att ljud absolut blir bättre med filmkamera och även större optiskt zoomomfång.
Såg f.ö. en filmsnutt tagen med en Ixus100IS och det kanske räcker. SX10/20 antar jag är klart mer filmmässig.
Vi får ha lite överläggningar med tonåringen som tänkte filma (lite).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.