Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

panasonic fz18 hjälp ang. bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
jag äger som sagt en panasonic lumix fz18.
jag är en amatörfotograf.

jag har tagit ett par vackra bilder på mina barn med 8 mp upplösning. dvs högsta. och gått in på div fotosidor för att framkalla och förstora.
men ingen bild jag har kommer jag över 40x60. 50x75 är helt omöjligt...
jag har provat både inomhusbilder och utomhusbilder. helt ozoomat-inzoomar osv.

nu till frågan...ska det inte gå att förstora bilder själv mer än så?
Är min kamera för dålig. eller är det bara så att jag missat någon väldigt viktig inställning.???

ber om ursäkt om jag kanske lagt denna disskusion i fel forum.

Din kamera ger bilder i storlek 3264x2448 pixlar om jag fattat rätt. Det ger en upplösning på ca 115 ppi om man skriver ut/framkallar i ca 50x70 cm. Om det skriver Proprinthär.

Alltså inte riktigt OK upplösning men en bild i den storleken tittar man ju på från lite håll så den kan troligtvis se bra ut i alla fall. Jag har i alla fall skrivit ut A4 bilder tagna med min gamla Olympus (2 mp) som då haft en upplösning på ca 130 ppi och de ser helt OK ut när man tittar på dem (fr 1 m eller längre)..

Senast ändrad:
FZ18 har en högsta upplösning på 3264 x 2448. Ska en utskrift se bra ut bör man ha minst 200 punkter per tum. Det innebär att man kan göra bilden 16 x 12 tum, dvs 40 x 30 cm.

Vill man ha större utskrifter bör man dra upp bildens storlek i Photoshop (eller annat bra bildprogram) och interpolera till rätt upplösning.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar