Annons

Panasonic Fx8 vs. Sony P200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linus_Fhaerm

Ny medlem
Hej!

Befinner mig i Bankok, darav inga prickar over vissa vokaler...

Jag ska kopa en digital kompaktkamera och har last en hel del "reviews" pa natet. Just nu star det mellan Panasonic Fx8 och Sony P200. Sonyn har fatt utmarkta reviews men lutar anda mot att kopa en Fx8 p g a att den har bildstabilisering. Jag inbillar mig att detta ar en valdigt viktig funktion pa en san liten kamera med dalig ljusstyrka och mycket noise vid hogre ISO-tal. Har dock inte hittat manga reviews om Fx8 eftersom den ar sa ny. Nagon som ager en Fx8 eller Fx7 som har nagra erfarenheter? Tanker jag ratt nar det galler vikten av bildstabilisering? Finns det andra modeller jag har forbisett som jag borde titta narmare pa? Tacksam for snabba svar!

Du skulle kunna ta en titt på FUJI F10 också. Den har ingen bildstabilisering, men har istället möjlighet till hög ljusförstärkning hos sensorn (höga ISO-tal) men ger fortfarande väldigt lågt brus för att vara en kompaktkamera. Sedan har den högre upplösning per pixel jämfört med även de som har fler pixlar. Jag gillar bildresultetet som den ger, ser naturligt och rent ut. Optiken har låg distorsion, men kan ge en smula lila färgförskjutningar vid områden med hög kontrast. Fast vilken liten kamera är befriad från det? Jag funderar själv på att köpa en faktiskt. Den har även mycket bra batteritid (500 bilder enligt CIPA). Den saknar dock optisk sökare och har möjligtvis ett lite fibbligt menysystem. F10 är riktad till konsumenter som en tittaåtryckkamera. Man kan t.o.m. jämföra testbilder på DCResource.com och jämföra med Canon 350D och de är i stort sett jämförbara vad gäller upplönsning. Det är nästan så att jag just på den punkten faktiskt föredrar den lilla F10:an. Många skriver om F10 på dpreviews forum, så där kan du också kolla. Själv har jag för tillfället en Casio EX-P600.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar