Jag utgår från att du skall göra en påkostad resa och vill ha bilder från den och att kameran kanske inte överlever resan är mindre synd för investeringen i kameran än att du därför inte får några bilder.
Några tankar:
1) Undervattenshus för en kompakt är överlag en dålig investering då de bara fungerar för en modell. Då denna blir omodern får man inte på långa vägar tillbaks pengarna för UV huset som i o f s skulle förhindra att kameran skadades av fukt regn sand o s v.
2) Din resa utsätter kameran för det värsta en kamera kan tänka sig - sand och fukt. Räkna inte med att en oskyddad kamera, särskilt en känslig kompakt utan UV hus överlever
3) Behöver du så mycket zoom? Regskogar är mörka och fuktiga. Frågan är om du kan använda teleläget på en kompakt i den miljön i den utsträckning du hoppas på.
Mina tips (budget 5000
1) Skall du snorkla (och även i viss mån om det regnar eller är fuktigt i regnskogen) en vattentät kompaktkamera som tål 3m-10m djup. Scandinavian Photo har utförsäljning på en del utgående kompakter, tyckte mig se en vattentät modell där. Köp denna billigt - håll dig under 2000:-. Begränsad zoom och ljusstyrka men skall överleva sand, regn, fukt.
2) För andra tillfällen, eller om du inte skall in i det värsta av regnskogen köp en systemkamera billigt. Den klarar bättre av det dunkla ljuset i regnskogen. Om du inte skall behöva vara rädd om den föreslår jag en billig modell med kitzoom. Detta borde du kunna få för under 3000:-. Hur? Se nedan.
a) Det kryllar av Olympus E420 och 450 på blocket nu. Med kitoptik skall du inte betala mer än absolut max 1700:- för detta, varför? Jo Mediamarkt säljer ut nya E450+14-42 för 2300:-. Man har mer nytta av större sensor och vidvinkel (OK motsv 28mm är inte så vidvinkligt men duger för en hel del). Den är det billigaste och lättaste man kan få i systemkameraväg, men har 1/2 så stor sensor som konkurreneterna vilket ger minst ett stegs mindre ISO för samma brus - men jämfört med Panasonic TZ10 är det hästlängder bättre vad gäller brus.
b) En beg Pentax K-x (heter väl den förra?)+ kitzoom, Canon 450D+kitzoom,Nikon D40,40X,60,80, Sony instegsmnodell (finns hur många varianter som helst (föredra med deras 18-55 över 18-70) borde man kunna få med kitzoom för max 3000:- (bara att pruta).
Det är fullt möjligt att systemkameran inte överlever resan om du har otur men med tanke på vad resan kostar, vad spelar det för roll - du får bättre bilder med dig hem, ffa i mörka regnskogen.
Min lösning blir alltså 2 kameror. Varav en garanterat överlever - vattentäta kompakten som du har till snorkling och som backup om systemkameran lägger av.