Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Palm-applikation

Produkter
(logga in för att koppla)

Hampus

Aktiv medlem
Skall snart koda rätt seriöst för PalmOS och tänkte då mjukstarta lite nu och leka lite. Vad kan då vara bättre än en applikation som gör det lätt för mig att nedteckna tider/bländare etc. så att man äntligen kan lära sig vad man gjorde tokfel?

Därför undrar jag vad ni, kära läsare, skulle vilja se hos en sådan applikation, eller om ni redan har en sådan.

Vad bör finnas med? Tid, bländare, filmtyp, något id, kommentar? Hur viktigt är det att lätt kunna plocka ur datan från palmen (förutom hotsync-backup) till vanligt "PC-program"?

Alltså, vad skulle ni vilja ha och vad har ni nu?

Jeppe skrev:
Sök är bra att ha.. :)

Jo, men den tråden var inte alls det jag var ute efter, eller i vart fall något kompaktare, på tok för mycket tjöt om skitsaker (med min fråga i åtanke).

Vill mest veta _vad_ folk vill anteckna, inte om de gör det med blyerts. Diskussionen hade inte mer än ett eller två relevanta inlägg...

Senast ändrad:
Mr Jim skrev i den andra tråden och det gäller fortfarande:
Jag är egentligen inte så intresserad av att komma ihåg huruvida jag exponerade en ruta med f22/1 sek. Det jag vill ha är ett sätt att snabbt kunna notera t ex "Spotmätte objekt ..., plussade på ... steg, använde avtonat gråfilter på ... som var ... steg mörkare/ljusare" utan att behöva skriva det i textfältet. Det är ju inte så kul att skriva på palmen. Det skulle nog gå att lösa med ett smart gränssnitt. Kanske man skall sätta sig framför datorn några veckor :)

Hampus skrev:
Hur viktigt är det att lätt kunna plocka ur datan från palmen (förutom hotsync-backup) till vanligt "PC-program"?
Mycket viktigt. Finns inte det är det ju bara onödigt knöligt att mata in grejerna i vuxentamagotchin. Papper är snabbare.

Själv har jag en ipaq som jag snackar in exponeringen på..funkar görbra ute...lite sämre när man kommer hem...lyssna igenom och skriva ner..Men det gör jag bara när jag experimenterar...................................................................................................dvs.hela tiden :p

Jeppe skrev:
Själv har jag en ipaq som jag snackar in exponeringen på..funkar görbra ute...lite sämre när man kommer hem...lyssna igenom och skriva ner..Men det gör jag bara när jag experimenterar.............................................dvs.hela tiden :p

Oj..vad knasigt det blev...

Re: Re: Palm-applikation

jimh skrev:
Finns inte det är det ju bara onödigt knöligt att mata in grejerna i vuxentamagotchin.

Ok, jag ser det nog mer som "dator som dator". Är ju inte mycket mindre smidigt att ha informationen i en Palm än i burken under bordet... Men visst, är ju bara ytterligare en bra sak att lära sig.

Re: Re: Re: Palm-applikation

Hampus skrev:
Är ju inte mycket mindre smidigt att ha informationen i en Palm än i burken under bordet
Njae, tänk på var informationen skall hamna så småningom. Många har bilddatabaser och då är det viktigt att informationen går att importera dit. Så rena textfiler är nog att föredra. Folk som inte har bilddatabaser kan ju dra in infon i ett kalkylprogram eller en databas.

Jag är ingen palmare även om min kompis heter Palm ;-).

Jag antecknade tidigare på papper och har börjat nu igen.

jag skriver ner vad det är för motiv så att jag vet med säkerhet vilken bild som omtalas.
Jag skriver ner bländare och exponeringstid och eventuell exponeringskompensation.
Eventuella filter skrivs choklart också ner (och om jag skaffar fler än ett av varje typ vore det smidigt att skriva ned hur det använts)
Mätteknik verkar vara en bra grej också så att det är lättare att bli konsekvent. Kanske ska börja med det också.

Som sagt är ingen palmare men samma sak borde gälla om jag var det.

En till sak vore bra. Om det är svartvitt och det är hemslabb så bör framkallningen kunna gå att komplettera till den tidigare inlagda infon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar