Fred H
Aktiv medlem
Jag snabbtestade den nya PSP X kallat även ver.10. Jag installerade det parallellt med tidigare PSP 9.
Uppstarten är snabbare än de tidigare versionerna, men jag fann inte mycket fördelar med 10 jämfört med PSP 9.
Browsern poppas upp direkt, men är svårhanterlig, små tumnagelbilder.
Inladdningen av råformat, .NEF i mitt fall är långsam.
Känner inte igen .DNG filer (det gör inte PSP 9 heller, för den delen).
Efter inladdningen av en .NEF fil kan man justera nivåerna, men det känns väldigt konstigt när man drar det vita reglaget till höger (onormalt), mot ljusare, så åker histogrammarkören till vänster (som det skall).
PSP 10 sparar inte EXIF info,det fick inte jag i alla fall, men det gör PSP 9.
Hanteringen av en del justeringar (Adjust) upplever jag som mycket långsammare.
Några positiva saker är vissa automatiseringar, men jag inte hunnit utforska dem.
En sådan är Photo Effects/Infrared Film. Helt ointressant för mig.
Lagerpaletten är större, vilket är bra.
Den allmänna uppfattningen är att PSP 9 inte bara duger, utan är mera lätthanterligt. Om jag jämför upplärningskurvan från , t.ex. PSP 7 till PSP 9, som var mycket kort, samma sak från ver. 9 till PSP 10 ser mycket besvärligare ut.
Skillnaden mellan PSP 10 och Photoshop CS2 är enorm.
Men en kombination av PS CS2 och PSP 9 ser bättre ut än med PSP 10.
För de som just börjar använda endast Paint Shop Pro rekommenderas däremot PSP X (10).
Vore intressant att veta vad andra tycker.
/Fred
Uppstarten är snabbare än de tidigare versionerna, men jag fann inte mycket fördelar med 10 jämfört med PSP 9.
Browsern poppas upp direkt, men är svårhanterlig, små tumnagelbilder.
Inladdningen av råformat, .NEF i mitt fall är långsam.
Känner inte igen .DNG filer (det gör inte PSP 9 heller, för den delen).
Efter inladdningen av en .NEF fil kan man justera nivåerna, men det känns väldigt konstigt när man drar det vita reglaget till höger (onormalt), mot ljusare, så åker histogrammarkören till vänster (som det skall).
PSP 10 sparar inte EXIF info,det fick inte jag i alla fall, men det gör PSP 9.
Hanteringen av en del justeringar (Adjust) upplever jag som mycket långsammare.
Några positiva saker är vissa automatiseringar, men jag inte hunnit utforska dem.
En sådan är Photo Effects/Infrared Film. Helt ointressant för mig.
Lagerpaletten är större, vilket är bra.
Den allmänna uppfattningen är att PSP 9 inte bara duger, utan är mera lätthanterligt. Om jag jämför upplärningskurvan från , t.ex. PSP 7 till PSP 9, som var mycket kort, samma sak från ver. 9 till PSP 10 ser mycket besvärligare ut.
Skillnaden mellan PSP 10 och Photoshop CS2 är enorm.
Men en kombination av PS CS2 och PSP 9 ser bättre ut än med PSP 10.
För de som just börjar använda endast Paint Shop Pro rekommenderas däremot PSP X (10).
Vore intressant att veta vad andra tycker.
/Fred