Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Packa kamera inför en expedition

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasforsgren

Aktiv medlem
Jag har ett problem med hur jag ska packa ner min utrustning för min kommande resa. Problemet är att jag ska gör en del olika saker under resans gång vilket igentligen skulle kräva lite olika kameraväskor.

Utrustning: Canon 5D, 30D, 70-200/2.8IS, 24-105/4IS, 10-22, 70-300 DO IS, 1,4X Extender, Epson P5000

Första delen av resan:
Startar på Falklandsöarna. Därifrån blir det båt ner till Antarktis med utflykter i gummibåtar och landstigningar på diverse ställen. Båtturen slutar 16 dagar senare i Ushuaia, Argentina

Andra delen:
3 veckors trekking i Patagonien med tält och sovsäck.

För den första delen av resan skulle en Dryzone 200 vara perfekt.
För andra delen skulle ett Street&Field system passa bättre.

Det blir omöjligt att ta med en Dryzone rygga på den andra delen av resan. På den första del av resan kommer det garranterat att bli blött så vattentätt skulle verkligen vara bra!

Vet inte riktigt hur jag skulle lösa detta på smidigaste sättet. Köra med S&F och packa det i drybags? Ta med båda och skicka hem Dryzonen med posten? Någon som har något annat förlag på smart lösning?

Primär väska, Haglöfs Victory 75 ryggsäck. Med:
Sovsäck,Tält, Liggunderlag, Frystorkad mat för minst 10 dagar, Primus Omnifule kök med kastrull
+ kläder

Skulle behöva lite input från någon annan än mig själv, ideer?

/Jonas

Kanns som att du har lite val overlappande objektiv.. Jag skulle i ditt lage lamna anting 70 - 300 eller 70 - 200 hemma. Aven om jag inte vill aka nagonstans utan mitt 70 - 200 2.8 IS, sa kanske det inte ar helt ratt objektiv for 3 veckors trekking, 70 - 300 har jag ingen erfarenhet av, men 300 mm lar ju vara viktigt pa en sadan resa.

Kapar du bort det objektivet sa blir det nog lite lattare att packa, men jag skulle packa mer for den senare delen av resan. Det ar inte sa blot nar det ar minus grader konstant.

Häftig resa

Kan du inte berätta om resan, i jobbet eller privat? Jag försöker resa en del och tar gärna emot info, patagonien och Antarktis är ett mål även för mig.

anders

fredriklindstrom skrev:
Kanns som att du har lite val overlappande objektiv.. Jag skulle i ditt lage lamna anting 70 - 300 eller 70 - 200 hemma. Aven om jag inte vill aka nagonstans utan mitt 70 - 200 2.8 IS, sa kanske det inte ar helt ratt objektiv for 3 veckors trekking, 70 - 300 har jag ingen erfarenhet av, men 300 mm lar ju vara viktigt pa en sadan resa.

Kapar du bort det objektivet sa blir det nog lite lattare att packa, men jag skulle packa mer for den senare delen av resan. Det ar inte sa blot nar det ar minus grader konstant.

Jag vet att jag har en överlappning med objektiven, det var det som var meningen. Efter att ha läst detta är jag livrädd att någonting ska sluta fungera:
http://www.luminous-landscape.com/essays/aa-07-worked.shtml
Vill ju inte vara på antarktis utan backup när 70-200n går sönder. 2st dog under deras resa...
70-300 har långt ifrån samma kvalite som 70-200n men det är otroligt litet och smidit i jämnförelse.
Jag håller just nu på att kolla upp om det finns DHL, UPS eller annan säker postservice i Ushuaia. Om det finns kommer jag att skicka hem en del prylar innan andra delan av resan.

S&F systemet är inte vattentätt. Finns det någon liknanade lösning som har bättre skydd mot regn?

Det kommer inte vara minusgrader under resan. OK några gånger kanske men normalt ligger temperaturen över noll. Jag kommer dock garranterat få sol, regn och snö på samma dag, så blött kommer det att bli...

Re: Häftig resa

Anders P Hansson skrev:
Kan du inte berätta om resan, i jobbet eller privat? Jag försöker resa en del och tar gärna emot info, patagonien och Antarktis är ett mål även för mig.

anders
Det är privat jag far. Falklandsöarna, Sydgeorgien, Antarktis är en gruppresa (49 pers) som är bokad genom en agent här i Sverige. Det finns massor av resor ner dit, både billigare och MYCKET dyrare.

Trekkingen i Patagaonien gör jag på egen hand. Problemet med det är att jag måste bära allt själv och gör man sig illa ja då har men ett stort problem...

Har inte hunnit lägga upp någon info än. Det kommer komma upp en sida med information om hur resan gick när jag kommer tillbaka.

Först och främst: grattis till en förmodat fantastisk resa med massor av otroliga upplevelser!

Lite tankar och åsikter:

1. Du gör nog helt rätt i att ha exempelvis din DO som backup till din 2.8IS, men inget av dina hus är vädertätade!
Personligen hade jag kännt mig rejält mycket tryggare om jag haft två 1D istället för dina 5D och 30D. Läge för byte? En Mk2 med en Mk1 som backup, om du inte har råd med två st Mk2/3). Sälj 10-22 för att finansiera? Du fattas iofs lite vidvinkel med 24mm på en 1.3x, men en (vädertätad!) 17-40L kostar inte mer än kanske ~5500 i bra begagnat skick.

2. Fundera på om du verkligen ska ta med dig din P5000. Det är en svag länk i den fuktiga, kalla väderleken!

3. Ta med en blixt! Du kan behöva upplättningsblixt i vissa situationer, med tanke på det kraftiga ljuset.

4. Massor av batterier! MASSOR!

Du diskuterar utrustningssäkerhet som om vore det ett betalt uppdrag, men krav på leverans, men det är ju en rekreationsresa. Visst kan saker gå sönder, och visst har vissa människor sönder allt som kommer i deras väg, men det måste finnas en gräns för den paranoida rädslan - allt annat kallas tvångstankar.

Ett kamerahus ( jag hade valt 5D ), 24-105, 70-200, 1,4x TC och en blixt, allt i ett S&F-system med drybags. Det är många år sedan jag övergav tanken att ha full beredskap för alla typer av bilder, i alla miljöer, alltid, särskilt efter det att min kropp sagt ifrån; "Nu får Du f-n bära själv!". Idag är reseutrustningen bantad till system-look-a-like och blixt, vilket inneburit tre kilo mindre att släpa på.

Jag har sett massor av vandrare, som varit så in till döden uttröttade när de kommit fram till stugorna, sent på eftermiddagen, och som har haft allehanda kluriga prylar med sig, att de formligen fallit ned medvetslösa, i stället för att trötta, och lyckliga, stilla somna.

Du ska bära ALLT i Patagonien i två veckor - äventyra inte äventyret och upplevelsen genom att bära med Dig redundant kamerasäkerhet. Du är ju medveten om att Din personsäkerhet är av yttersta vikt under trekkingen.

Travel light and enjoy - carry a lot and grunt.

Tillåt mig att citera sista raden i reseberättelsen "Mishaps far down under - The 2007 Luminous Landscape Antarctic Expedition";

"But no one should draw any unwarrented conclusions from this report. There just arent enough facts available, and the sample was highly scewed statistically."

Lennart: Jag är medveten om att jag måste bära allt under senare delen av resan (Patagonien). Jag kommer att ha med mig dubbla kamerahus och dubbla telezoomar under första delen av resan. Dock ska jag försöka hitta ett sätt att skicka hem dem med post därifrån. Då åker 30D, 70-300, 10-22 hem igen.

Jag är även medveten om att ju tyngre ryggsäcken är ju större är chansen att jag skadar mig själv under vandringen. Och det är någonting jag verkligen vill undvika!

Och den enda slutsatts jag drar av "Mishaps far..." är att även proffs grejer (oavsätt märke) kan gå sönder.

Självklart kommer det finnas en blixt (580EX) och ett stativ med på resan :)

När det kommer till säkerhet/backup så kommer jag under första delen av resan ha 2 portabla USB HDs med mig. En kommer skickas tillbaka med annan resedeltagare som åker direkt hem till Sverige.

Jimmy: Jag förstår var du menar men och jag är sugen på en 1Ds MKIII men kommer inte hinna få tag i en innan jag åker. Men fördelen med 5D och 30D är att de använder samma typ av batterier vilket underlättar en hel del.

/Jonas

jonasforsgren skrev:

Jag håller just nu på att kolla upp om det finns DHL, UPS eller annan säker postservice i Ushuaia. Om det finns kommer jag att skicka hem en del prylar innan andra delan av resan.

Hej Jonas,
tänk på att du måste ha ganska mycket emballage om du skall skicka kamera eller objektiv, det kan nog vara dyrt eller svårt att få tag på. I guideböcker jag läst (lonely planet, footprint) varnas det för att det är mycket dyrt att skicka paket med kurir till Argentina. Sedan kan det ju finnas en risk att du får betala tull på grejorna i Sverige, kan du övertala någon medresenär från del 1 att ta med till Sverige eller EU så blir det säkert mycket billigare och säkrare.

Jag skall åka till Argentina i 5 veckor över jul och nyår. Flyger till Buenos Aires och sedan direkt till Ushuaia därefter norrut så lång jag hinner innan jag måste åka hem igen.

Min plan är att ta med,

1dMKIIn
100-400
17-40
1.4x konverter
polfiler
2xbatterier
ca 80 GB minneskort
100 GB mellanlagring
regnskydd

på kanske listan står
20d
24-70
50/1.4
stativ

Jag tänkte packa kameran i den uttagbara delen från en Crumpler daily 600 och ha i en 30-40 liters ryggsäck som handbagage/dagpackning.

Resten (kanske även manfrotto 055) i en haglöfs 75 liters med

packsafe låsnät,
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=PACKSAFE_BACK_L

packväska,
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=OSPREYAIRPORTERLZ

Bon voyage,

/TC

Senast ändrad:
Hej Tomas,

jag kommer att skicka hem saker från Patagonien. Har en expeditionsjacka och skidbyxor som ska skickas hem så packningsmaterial är inga problem.
Vad det gäller tullen är inte det heller några problem om du först exporterar grejerna när du lämnar Sverige. Du skickar med papprena i paketet så ska det inte vara några problem och det går att överklaga i efterhand.
DHL har ett kontor nere i Chile som jag kommer använda om jag skickar hem värdefulla saker. Visst kostar det att skicka hem sakerna men det är en smäll jag får ta.
Att en medressenär kan ta vissa saker är någonting jag har tänkt på men då måste de ta det i handbagaget. Tänkt att skicka med en HD med bilder men någon.

Jag har börjat tänka lite på mina knän som värkt en del under träningen så jag kommer nog få minska på fotoutrustningen.

Kommer packas ner:
Canon 5d (4 batterier)
70-200/2.8 IS
1.4x konverter
24-105/4 IS
580EX blixt
Gitzo 1540
Epson P-5000 (2-3 batterier)
250Gb USB disk
8x4Gb CF flashkort

Mest troligt
Canon 40D
50/1.8

Kanske
Canon 10-22mm Alt Sigma 12-24mm
2x konverter

Troligen ej
70-300 DO IS

Jag måste dock provpacka allt och se hur mycket jag får plats med och hur tungt det blir.

/Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar