Annons

På tok för ljusa bilder? Vad har hänt? (D40x)

Produkter
(logga in för att koppla)

Phanneteg

Aktiv medlem
Hejsan! För lite drygt en vecka sedan märkte jag att bilderna jag tog med min D40x var alldeles för ljusa, detta trots att "exponeringsmätaren" stod precis i mitten eller på ett par-tre snäpp minus.

Jag testade att ta några bilder på AUTO och bilderna vart då mer som de borde i fullt dagsljus men så fort jag fotade med manuella inställningar (återigen runt 2-3 snäpp minus) så var problemet där igen, bilderna är på tok för ljusa, det är nästan som att bilderna skulle vara 10 "snäpp" överexponerad istället för lite mörkare än vanligt. För att få en hyfsat korrekt exponerad bild måste jag vrida ner så långt att exponeringsmätaren inte räcker till.

Vad beror detta på? Det är oerhört irriterande måste jag säga att inte kunna lite på det som står i sökaren.

Detta gäller både när jag fotar med kitobjektivet (18-55) och det större telet på 55-200. Någon som kan hjälpa mig här? Desperat.

Kanske har ändrat hur kameran ska mäta ljuset, t ex spotmätning.

Hur ser histogrammet ut på den tagna bilden?

/Gunnar

Det är förmodligen detta som ställt till det eftersom jag nu ser att exponeringskompensationen står på 2.3+. Jag har aldrig använt denna funktion på min nu ett år gamla kamera, lite skämmigt, så nu vet jag inte alls hur jag ändrar tillbaks det. Blir till att googla.

bullen_ skrev:
Har du kollat så att du inte råkat ställa om ljusstyrkan på displayen?

Annars har jag inget tips att ge dig.

Det är förmodligen detta som ställt till det eftersom jag nu ser att exponeringskompensationen står på 2.3+. Jag har aldrig använt denna funktion på min nu ett år gamla kamera, lite skämmigt, så nu vet jag inte alls hur jag ändrar tillbaks det. Blir till att googla.

Phanneteg skrev:

Lyckades nu att ställa tillbaks det, det gick inte att ändra i M-läge utan endast i P. Tack!

ANNONS