Annons

Otillförlitlig EXIF-information?

Produkter
(logga in för att koppla)

Retina

Aktiv medlem
Jag var i London över en helg i vintras, och passade naturligtvis på att plåta lite även om det inte var huvudsyftet med resan. Som jag nämnt tidigare vid de få inlägg jag gjort här på fotosidan, så fotograferar jag huvudsakligen med en gammal Kodak Retina, medan jag som alla andra även har en digitalkamera (numera gammal, även den...) för mer "föreviga allt"-inriktade bilder. Av praktiska skäl lämnade jag tillbehören hemma, däribland ljusmätare. Eftersom min Retina inte har någon inbyggd ljusmätare, och eftersom min konsument-digitalkamera (en gammal Fuji MX-2700 2,3 MP) inte visar exponeringsinformation, fick ljusmätningen för den förstnämnda bli uppskattningar. En tanke var dock att knäppa en verifierings-bild med digitalkameran och sedan använda EXIF-informationen för att i efterhand kontrollera ungefär hur nära mina uppskattningar hamnade.

Nu till själva problemet: EXIF-informationen för samma bild verkar variera mellan olika program. Normalt brukar jag sällan kolla på EXIF-informationen, och när jag gör det brukar jag använda Photoshop. Den här gången blev det dock så att jag läste av den både med programvaran som följde med kameran och i Photoshop, och jag upptäckte då att värdena som anges är olika för samma bild. Att beskrivningarna av datafälten ("F-number", "F-stop", "aperturvärde", etc.) varierar är ju förståeligt, men borde inte informationen i sig vara densamma? Följande information ger Photoshop, Exifier, och Fujis egen programvara för en av bilderna:

Exifier

F-number: 3,2
Shutter speed: 1/169 s
Aperture: 3,2
Max. aperture: 3,2

Photoshop 7

F-stop: 3.2
Slutarhastiget: 1/169 s
Aperturvärde: 3.4
Maximalt aperturvärde: 3.4

Fujis programvara

Shutter speed: 1/180
Aperture: F3.4

Någon som kan förklara hur det här hänger ihop? Kan tillägga att Fuji anger största och minsta bländare till 3.2 respektive 8 (utan steg därimellan). Verkar för övrigt knepigt att varje program har flera fält för samma sak (bländarstorlek i det här fallet).

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto