Annons

OT - Fallet Lena, info om Torbjörn Hammars möte med Socialutskottet

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Då jag pratat en del med Torbjörn Hammar ville jag bara skriva en kort blänkare här med aktuell information. Det här är egentligen fel fora och tråden kommer säkerligen att flyttas, men då det kan vara av intresse för några här så tar jag mig friheten att bryta mot reglerna och posta det här ändå.

För er som inte vet om det så är Torbjörn Hammar en välkänd profil här på fotosidan och framförallt i Sony-forumen. För ett par månader sedan gick hans hustru Lena bort i Cancer efter flera allvarliga missgrepp inom cancervården i Sverige och Torbjörn för därför en kamp emot detta som uppmärksammats i olika tidningar och även SVTs Rapport, vilket lett till att detta tagits upp på hög nivå där han också fått gå igenom fallet med bl.a. socialministern Göran Hägglund och flera andra högt uppsatta politiker. Läs mer om detta i den här tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1599004#post1599004

I övermorgon Torsdag den 9/12 så är han inbjuden att möta Riksdagens ledamöter från Socialutskottet. Detta kommer att uppmärksammas av media och Torbjörn skulle mycket uppskatta om flera har möjlighet att sluta upp och stötta honom i detta inför mötet.

Torbjörns möte med Socialutskottet startar kl. 10.30 och han går in c:a en kvart före det, så om ni vill sluta upp och möta honom innan så sker det i Riksgången framför Riksdagsjuset kl. 09.30.

Det finns ett upprop om detta på facebook som ni gärna kan sprida, http://www.facebook.com/event.php?eid=148893721825092&index=1



Så här beskriver Torbjörn själv om bakgrunden till mötet:

"Detta är rätt alvarliga saker som skall tas upp. Det handlar om en socialstyrelse som ej sköter sin tillsyn. Om en sjukvård som ej sköter sitt. Samt då socialstyrelsen INTE gör sitt jobb kan fortsätta med sina misstag utan något sker. Så jag kräver en granskning ifrån Politikerna över denna myndighet Socialstyrelsen IHOP med sjukvården..

Och jag använder min frus fall såsom ett pilotfall. Så jag kräver inget för egen del. Utan allt handlar om fler ej skall bli handikappade eller dö plågsamt i onödan i framtiden... Och detta pga av att vården och myndigheten ej gör sitt jobb i många fall.. Och problemet är mycket alvarligt.. det kommer 137 nya sjuka i canscer varje dag . ca 50000 om året.. Och där sker många många många onödiga missar som kostar många mäniskors liv... Dessutom skapar 2 års praxisen socialstyrelsen har för bara lägga ner missvårdsfall ett stort antal fall där aldrig någonsin underlåtenhet av sjukvården att ställa en riktig diagnos kommer fram. Därför att Cacer är ju en sjukdom som startar ofta för över två år sedan. Och söker man då vård. och vården EJ gör en riktig undersökning. Så kommer ofta sedan en väl utveklad cacer sedan som ett brev på posten senare än två år efter man sökte "för den där fläcken" som aldrig togs prov på.. Men nu då fler fläckar kommit några månader efter dessa två år.. Ja då lägger Socialstyrelsen bara ner allt.. och missvården får aldrig ens en utredning. varvid detta sätt kan fortsätta och fortsätta i evighet utan något görs..

Inte ens Sveriges statestik om missvård av cancerpatienter stämmer ju som man lätt kan inse...

Så mötet är extremt viktigt.. För varenda Svensk medborgare.. Cancerlotteriet har 50000 utdelningar per år. Detta betyder ATT alla i Sverige kommer i sitt liv drabbas utav cancer själva eller bland sina anhöriga. Eller nära vänner/arbetskamrater.. "




/Mats
 
Hej. Tack mats för du hjälper mig.. !!..

Cancerfonden har ju gått in nu också lite mer aktivt. Lite finns redan på nätet. och dom följer nu ärendet och det jag gör med egna insattser också fast i anslutning till det jag gör.

Sist nu bloggar dom här..Och jag träffar dom på morgonen på torsdag innan möte vid riksdagen.. och mer kommer väl ifrån dom framöver..

http://www.facebook.com/#!/cancerfonden

Här finns mer text nyss skriven också..

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1599004#post1599004

och hoppas inte detta stoppas undan nu i en stängd avdelning. Detta är så viktigt för ALLA som lever i Sverige. Så jag anser att redan stoppa bort den tråd jag gjort om "hjälp tidigare " är fel att den göms för dom som ej är inloggade..men att be forumet att öppna den tråden var inte svar på ens.

Nu kanske ändå alvaret är framme då fallet är på den nivå det är så admin här börjar förstå att dom ej bör göma undan detta fast det är ot.. Detta ot är betydande mer alvar i än någon bild eller kamera någonsin kommer bli..

Mvh
Tobbe..
 
Stödjer Dig, Tobbe! Tyvärr på 45 mils avstånd då jag inte har någon möjlighet att närvara i Stockholm.
Vi har ju under senaste året haft en hel del mail- och telefonkontakt så jag har en ganska klar bild av vad som ligger bakom det hela.

Du har all min beundran och respekt då Du på inget sätt viker ner Dig. Håller tummarna!

Lycka till//Lennart
 
Det var en del uppslutning, trots förmiddag mitt i veckan.

Torbjörn framför Riksdagen
Torbjörn_riksdagen.jpg

Asta 71 har råkat ut för liknande missgrepp och hade rest från Småland
Asta71.jpg

Torbjörn blir tagen då han berättar om händelsen
Torbjörn_tagen.jpg

SVT Rapport var där och dokumenterade
TV-fotograf.jpg


Hoppas att det blev ett bra resultat från mötet.

/Mats
 

Bilagor

  • Torbjörn_riksdagen2.jpg
    Torbjörn_riksdagen2.jpg
    15 KB · Visningar: 1,009
Senast ändrad:
Tack för infon o bilderna, Mats! Klockan börjar när sig Rapportdags så jag ska titta och se vad SVT sänder.

//Lennart
 
Tyvärr sände aldrig rapport. Andra nyheter "åt upp" repotaget...Men Sydnytt sände.... Lenas syster skulle inte komma. Så kom hon i alla fall. Jag blev så rörd...

Men nu skall strategin läggas om lite. Detta därför "nyheten" om allt detta är nu "död". Fast den nya patientlagen som träder i kraft den 1/1 2011 gör varenda fall likt min Lenas fall totalt omöjligt ens få utredning på. Detta därför den nya lagen säger att man inte "ska" ta upp fall äldre än två år.. Och Svenska folket begriper inte ett smack vad det betyder. Därför ingen fattar det.Och ingen läser dom små orden i lagen som gör folk rättlösa i all framtid om felen begås för 2 år och en dag sedan..OM Svenskarna fattat innebörden borde det stått tiotusentals medborgare utanför riksdagen och protesterat.. Men knappt någon hade intresse tyvärr.. Men folk märker vad det betyder då deras barn fruar eller andra anhöriga drabbas och dör och ingen kan hållas ansvarig.. Och då upptäcker man det jag försöker föra fram .. Samt haft chansen att föra fram om jag bara haft stöd... Ja jag är oerhört besviken att inte intresse finns INNAN folk drabbas.. Men som det nu blir så kommer folk dö och ingen ingen kan ens hållas ansvariga i framtiden.. Läs den nya patientlagen så fattar ni. :-(
 
Senast ändrad:
Lägger in denna text här också samt i tråden på fritt forum som enbart inloggade kan läsa.

I morgon släpper Aftonbladet vad jag hört/tror text om Socialstyrelsens rapport angående Lenas missvård.Och om inte denna rappakalja till utredning föranleder att politikerna tillsätter en utredning om hur Socialstyrelsen gör sitt jobb så är det helt uppenbart att politikerna VILL att Socialstyrelsen ej skall göra sitt jobb!! . Och att Politikerna VILL att saker ej skall utredas. Någon annan slutsatts går tyvärr ej att få om ej denna bedrövliga myndighet Socialstyrelsen får en utredning beordrad ifrån politikerhåll om hur dom sköter sin sk "tillsyn". Jag och vår familj (barnen) kommer nu starta driva ärendet igen med all kraft vi har. Detta skall helt enkelt inte få ske andra. Men tyvärr har det nog redan skett flera ggr utan åtgärder. Och enligt tidigare granskning av Aftonbladet så finns det även dokumenterade missvårdsfall där patienter dött därför inte sjukvården diagnostiserat . och därför Cancer fått blomma ut och blivit obotlig. Varvid patienter dött...Så efter Lenas död har fler drabbade bevisligen fått betala det högstapris man kan. Man har betalat med lidande och till sist sitt liv.. och fler kommer drabbas. kanske någon i er familj. Eller bekantskapskretts..


Men "kampen" fortgår nu igen efter den time out jag behövde ta för ej rasa ihop totalt själv.. Och jag och familjen här står enade. Vi kommer kämpa tills detta stoppas.. Missvård måste utredas av en myndighet. Och sjukvården måste ha en tillsyn som gör sjukvården säker. Samt den nya patientlagen som kommer göra att fler drabbas måste politikerna ändra . Det skall förbaskemig ej vara lag att ej utreda missvård. Det skall vara lag ATT utreda missvård. Detta torde för envar som kan tänka stå såsom en självklarhet. Men i Sverige idag är det lag att ej utreda missvård som startats för över två år sedan. Och Cancer är en sjukdom som just har egenskapen att ofta ofta starta två år tidigare. och sedan två år senare bli en dödlig sjukdom därför sjukvården ej gjort riktiga undersökningar.. Då kommer lagen och säger att dessa fall SKALL ej utredas enligt lag. Den nya "fina patientsäkerhetslagen".. patientSäkerhet för vem ? Att sjukvård ej uttreds ordentligt anser jag ej ge säkerhet..

Mvh
Tobbe
 
Skönt att se att du är "på banan" igen Tobbe!
En patientsäkerhetslag där sjukdomar som debuterat för mera än två år sedan utesluts ur tillsynen
kommer ju genast att drabba väldigt många med just tumörsjukdomar.
Cancer kommer ofta smygande och ger få symptom som ofta missas vid läkarkontroller,
om de ens ger symptom innan det är för sent....
Ni gör nytta med ert agerande - Du och Din familj!

Mvh / maria
 
Här skriver Aftonbladet även på nätet.. Jag är rent skakad över allt detta.. Och om Politiker inget gör med sådana bevis för att deras myndighet ej gör sitt jobb så är det ingen tvekan om att dom helt enkelt inte vill rädda mäniskor.. Och dessutom så bevisas nu att den nya patientsäkerhetslagen är en rent cynisk historia då den har nu skapat en LAG att saker som detta ej skall utredas.. Denna lag ligger Politikerna bakom. Så nu är det dax för dessa politiker bevisa att dom ej står bakom sådant här då dom nu verkligen kan se hur myndigheten sköter sitt jobb..

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8683001.ab
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.